Nord-Norge ruster seg til å transportere flere pasienter i landsdelen, eller ut av landsdelen om nødvendig.
Med smitteutbruddet og den begrensede kapasiteten på Hammerfest sykehus, er Kirkenes og UNN midlertidige akuttsykehus for altaværingene. Det er ikke uproblematisk.
Luftambulansen henter ned to fjellfaste personer.
Koronastansen i flytrafikken skapte problemer for Babcock. Driftssjef Hilde Sjurelv er glad det kom til løsning for direkteflyene til Alta og Kirkenes.
Ambulansepilot Eirik Tronstad hadde håpt på meir velvilje frå flyselskapet.
Når de kommersielle flyselskapene kutter ruter, så truer det også beredskapen til luftambulansetjenesten.
Beredskapen i fylket rammes kraftig når luftbårne ambulansetjenester slås ut. Akutte tilfeller må i verste fall håndteres lokalt når veien inn til sykehus i tillegg er stengt.
311.000 kvadratmeter med asfalt skal kontinuerlig ryddes for snø. Ingen i byen har en større brøytejobb enn Avinor på Alta lufthavn.
Tre av fire i nord ønsker at staten skal overta driften av luftambulansetjenesten, ifølge en fersk undersøkelse. Helseministeren er ikke overrasket.
Senterpartiets Kjersti Toppe krever svar på hvem som skal ta ekstrakostnadene for luftbambulansekrisen.
Til og med luftambulanseflyene ble rammet da feil slo ut systemene som holder styr på flyene i Nord-Norge. Nå har Avinor kontroll på problemet.
– De private aktørenes rolle innen drift av livsviktige offentlig finansierte tjenester er lang og minneverdig, skriver Aslak Versto Storsletten i Civita.
Rapporten skal være klar innen utgangen av juni 2020.
– Civita har en religiøs tilnærming til private aktører som vil drifte livsviktige offentlige tjenester, skriver Jan Eggesvik.
De prøver å stenge det ute. Men langvarig mediepress og harde utfall i sosiale medier tærer på de ansatte i Babcock.
– Det er ikke de enkelte pilotene i Babcock jeg kritiserer – min kritikk retter seg mot flygerforeningen (LTF) og ledelsen der, skriver Kjetil Vik.
– For meg betyr dette at alle mine spørsmål i mitt åpne brev til Høie er imøtekommet. Så blir det alltid en diskusjon om hvordan finansieringen av disse nye tiltakene skal skje. Det synes jeg Stortinget må delta, skriver kommunelege og rådgiver Jan Eggesvik.
– Babcock tåler kritikk, men tenk dere nøye om før dere angriper spesifikke yrkesgrupper hos oss. Det oppleves som dypt urettferdig, skriver Babcocks HR-direktør Juha Seppola.
Fagforbundet reagerer kraftig på at det nå er sykehusene, og dermed pasientene, som må betale for krisa i luftambulansetjenesten. skriver forbundet i en pressemelding.
– Et ekstra jetfly i Tromsø og et ambulansehelikopter i Kirkenes vil være et viktig bidrag for å gjenreise tilliten i Nord-Norge, sier helseminister Bent Høie.
– På tross av ekstraressursene er beredskapen nedadgående. skriver lege Jan Eggesvik.
Et ambulansefly fra Babcock måtte i julen avbryte en flyging fra Kirkenes til Mehamn like før landing på grunn av en teknisk feil.
– Spørsmålet er om liv og helse egner seg for anbudsrunder, der også politikerne settes i sjakk matt, skriver Altapostens redaktør.
Babcocks ambulansefly i Kirkenes er ute av beredskap fredag formiddag på grunn av sykdom blant besetningen.
Det tok åtte timer fra Erna Torgersen (81) fikk slag til hun var på operasjonsstuen i Tromsø. Ferden gikk med ambulanse, helikopter og fly fra Båtsfjord, via Tana og Kirkenes. Til slutt var det for sent.
Fagforbundet kommer med skarp kritikk av regjeringen og helseminister Bent Høie etter Babcock-krisen. Nå krever de at staten overtar luftambulansetjenesten.
Hva med Kautokeino-folks rettigheter til luftambulanse, spør Irene Ojala i Pasientfokus.
Luftambulansetjenesten har fremmet økonomiske krav overfor Babcock for ikke levert beredskap.
Trosset uværet for å vise sin kritikk til sykehusstrukturen i fylket, under åpningen av Klinikk Alta.
Luftambulansetjenesten opplyser at fire ekstra ambulansefly er satt inn for å erstatte de tre som mangler. Dermed er ti ambulansefly i beredskap.
Helseminister Bent Høie (H) er i Finnmark hvor han kjenner værforholdene på kroppen.
Amputert gjesteliste til åpningen av Klinikk Alta.
Regningen kan bli stor for Babcock, etter at både jetfly og forsvarshelikoptre er satt inn for å sikre ambulanseberedskapen i lufta i nord.
Fire av elleve ambulansefly er fortsatt ute av beredskap tirsdag, og feilen er ennå ikke funnet. For å bedre situasjonen settes det inn fem ekstrafly.
– Jeg undres på om Bent Høie vet hvordan det føles å sitte på et venterom på legevakta med barnet sitt i armene i timevis. Å ikke vite hva som er galt, hvordan det skal gå, eller når hjelpa kommer, skriver Marit Bakken Lauritsen.
Helse Nord sier situasjonen i luftambulansetjenesten er bekymringsfull og har satt krisestab på ubestemt tid.
Helse Nord sier situasjonen i luftambulansen er bekymringsfull, og har satt krisestab på ubestemt tid.
Fire av Babcocks elleve ambulansefly er fortsatt ute av beredskap mandag.
Overlege Jan Mannsverk mener situasjonen er kritisk.
– Ifølge Helse Nord får pasientene den hjelpen de skal ha. Men en beredskap på 90 prosent er likevel ikke godt nok. Derfor er det satt inn en rekke tiltak for å sikre en bedre beredskap fremover, skriver helseminister Bent Høie (H)
– Politisk jobbes det dag ut og dag inn for at våre innbyggere skal ha det beste helsetilbudet i kommunen vår. Dette burde ikke komme som noen overraskelse på Ballo, skriver Kristin Jensen.
– I tillegg til at Alta har egen fødestue, har kommunen, som den eneste i fylket, to ambulansefly stasjonert ved en egen ambulanseflybase i kommunen, skriver Olav Gunnar Ballo.
...og 11. november settes det inn et ekstra ambulansefly i Alta.
– Sannheten er at tjenesten er på hælene, skriver Ingvild Kjerkol (Ap).
– Jeg oppfordrer de som får plass i ekspertgruppen å ta responstiden mer alvorlig enn det Høie og Juell har gjort til nå, skriver Jan Eggesvik.
Beredskapen har vært redusert etter at Babcock overtok ambulanseflytjenesten. Selskapet venter å nærme seg full beredskap neste uke, ifølge Teknisk Ukeblad.
– Når dét er argumentet mot de bekymringene vi i Arbeiderpartiet har for anbudsutsetting av kriseberedskapstjenester og den pågående ambulanseflykrisen så må jeg si at det gjør meg kok forbanna, skriver Johan Vasara.
Overlege Mads Gilbert kaster seg inn i debatten om ambulanseberedskapen i Nord-Norge. Han mener situasjonen er uforsvarlig og uholdbar.
Akuttjenesten i Indre Finnmark må forbedres. Det har regjeringsoppnevnt utvalg fått beskjed om.
Streik vil lamme Alta lufthavn
Kommuneoverlege i Gamvik og Lebesby kommuner, Jan Eggesvik, er bekymret.
– Vi er fornøyde med at Stortinget har tatt ansvar i ambulanseflysaken og følger den opp, men vi er bekymret for utviklingen i saken, skriver syv tillitsvalgte flysykepleiere.
Venstres Trine Noodt forventer at partiet leverer trygghet for liv og helse.
– La oss alle huske næringsministerens ord neste gang vi går til stemmeurnene, skriver Magnar Leinan.
I gang igjen fredag.
Kjersti Toppe fikk ikke Ap med på opposisjonens klare krav til helseministeren.
Helseminister Bent Høie (H) må sikre at pilotene blir med videre når Babcock overtar driften av ambulanseflyene neste år, krever Ap, KrF, MDG og Sp.
Nye opplysninger er i ferd med å snu partiet.
De rødgrønne og KrF krever at regjeringen offentliggjør en juridisk vurdering av om det ville vært mulig med virksomhetsoverdragelse i luftambulansetjenesten.
Luftambulansetjenesten HF er klar til å sette i verk flere konkrete tiltak dersom det på nytt oppstår svikt i beredskapen for ambulanseflyene eller situasjonen endrer seg.
Gode venner, men uenige om saken.
– Flott at Tom forteller sin historie, skriver Irene Ojala.
Tre timer tok det før jeg fikk den livsviktige CT-scanningen. Jeg tør ikke tenke på hvor lang tid det ville gått om ikke ambulanseflyene var der.
– Som brukere av tjenesten vet vi at mangel på reservefly medfører økte hendelser med avvik grunnet færre tilgjengelige fly i aktiv tjeneste, skriver Jan Eggesvik.
Hesjevik sterkt uenig med partifelle Davidsen.
Leder i Alta Høyre og tidligere Alta-ordfører fyrer løs mot Høie.
– Om ikke Bent Høie kan garantere en tilfredsstillende beredskap, så mener jeg at han må gå.
– Det er for sent å reagere etter at det skjer noe fatalt.
– Det var kvaliteten som vant i ambulanseflyanbudet, ikke prisen, skriver Øyvind Juell.
Noe er gjort i Luftambulanse-saken, skriver Marianne Haukland (H).
Pilotene ved Alta-basen har vært gjennom en knallhard tid.
– Har du problemer med å forstå hvor kritisk luftambulansen er for Finnmark, Høie?
Formannskapet i Alta krever i denne uttalelsen at krisen løses og normal beredskap kommer på plass.
Fylkesutvalget sterkt bekymret for ambulanse-situasjonen.
Rødt vil annullere kontrakten med Babcock.
– Bare flaks at liv ikke har gått tapt.
– Fare for liv og helse.
– Kan de nye pilotene sirkle inn til Alta midt i svarteste natta?
Krever plan fra Helse Nord for hvordan krisen skal håndteres.
Høie vurderer å bruke militære helikoptre i ambulanseoppdrag.
...men Finnmarkssykehuset avdramatiserer situasjonen i Finnmark.
Helseministeren vil ikke fravike dagens anbudsregime.
Psykiatriske pasienter kommer sist i køen når luftambulansen tar av.
Helseforetaket åpner for å la andre enn Lufttransport drive basene fram til operatørskifte.
Mads Gilbert hevder luftbambulansekrisen er gambling med liv og helse.
Helseminister svarer på kritikken.
Helseministeren ser alvorlig på ambulansekonflikten.
Medisinsk personell er i opprør over tiltakende tegn til sammenbrudd i luftambulansetjenesten.
Polaris Media ga ros for avsløring.
– Taushet er gull, sier et gammelt ordtak. I dette tilfellet er tausheten bare pinlig.
Jubler over ambulansefly-nyhet.
– Gjør ikke endringer i Finnmark.