– Mange foreldre kjører barna rett til døra. Det kan gjerne bli litt kaotisk og unger er ikke alltid like observante på biltrafikken. Med «Hjertesone»-prosjektet ønsker vi å sette fokus på en trygg og sikker skolevei for alle - hele året, selv om vi har ekstra trykk på dette første skoledag, sier Distriktsleder i Trygg Trafikk, Knut Larsen.

En hjertesone er kort fortalt en sone rundt skolen, definert av foreldre og skolen, som skal  gjøre det sikrere og triveligere for elevene å gå eller sykle ved å fjerne bilene. Hvis barna blir kjørt, slippes de av på bestemte stopp- og hentesteder utenfor hjertesonen.

Knut Larsen i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk

Positive erfaringer

Rektor ved Kaiskuru nærmiljøsenter, Frank Walseth, var en av to skoler som i 2017 fikk sin egen hjertesone. Den andre var Elvebakken skole. Walseth mener at trafikkbildet har blitt betydelig bedre etter innføringen av blant annet enveiskjøring ved nærmiljøsenteret.

– Før var det kaos rundt det å hente og bringe. Etableringen av en hjertesone før og etter skolen, nytt kjøremønster og egne dropsoner vi oppfordrer foreldrene til å bruke har gjort det mye tryggere og ryddigere å ferdes her, sier han.

– Vi ser fortsatt at noen biler kjører unødvendig opp til skolen. Sånn sett skulle vi ønske at flere brukte dropsonene og få redusert trafikken ytterligere, da det er trangt om plassen her. Vi har forståelse for at noen må kjøre til inngangen, men vi ønsker også å berømme de som respekterer sonene og går den siste biten, sier rektor ved Elvebakken skole, Jan Ivar Knutsen.

Håper på flere hjertesoner

Folkehelsekoordinator ved Alta kommune, Gjermund Abrahamsen Wik, sier at erfaringene de involverte har gjort seg og tilbakemeldingene kommunen har fått med prosjektet viser at dette er noe flere burde satse på.

– Målet er å få alle skolene med på dette. Flere har også meldt sin interesse, forteller Wik.

– Det er heller ikke store kostnader tilknyttet det å etablere en slik sone eller hva den skal omfatte. Det er fordi en hjertesone må tilpasses trafikkmiljøet og mulighetene som finnes ved hver enkelt skole, sier Larsen.

FLERE KAN BLI MED: Folkehelsekoordinator i Alta kommune, Gjermund Abrahamsen Wik, håper flere skoler blir med på «Hjertesone»-prosjektet. Foto: Arkivfoto

Flere gevinster

Men det handler ikke bare om å skape en trygg skolevei for elevene.

– Trafikksikkerhet er en del, men dette skaper også trivsel og et sosialt samvær mellom elevene. Det å gå eller sykle til og fra skolen gir ikke bare fysiske gevinster, men også psykiske. Den miljømessige gevinsten er også mindre trafikk rundt skolene. Dette er et prosjekt som gagner alle, avslutter Wik med.