Vyene er at det skal finnes et «team» som ser hele eleven og kan gi hjelp til mer enn regning og skriving. I en mer akademisk formulert beskrivelse heter det; «økt helsesøsterressurs i systemrettet og strukturert samhandling med skole». Fire Alta-skoler skal få økt helsesøstertilbudet, de øvrige blir kontrollskoler som skal måles opp Elvebakken-, Bossekop-, Komsa- og Rafsbotn skole.

– Prosjektet går over to år og hvor fire skoler i Alta får ekstra helsesøsterrussurser. Det er elever på 5. til 7. trinn som får nyte godt av ekstraressursene, forteller helsesøster Tone Dervo som leder skolehelsetjenesten i Alta kommune.

Erfaringene til skolehelsetjenesten i Alta er at effekten av en godt tilbud er enda bedre på de lavere årstrinnene.

– Egentlig skulle jeg ønske at prosjektet hadde omfattet 1. til 4. klasse. Vi ser en økende tendens til at elever fra denne gruppen tar kontakt med skolehelsetjenesten og vi tror på tidlig innsats,

Stort prosjekt

Den nasjonale prosjektlederen, Roger André Federici, forteller at gjennom forskningsprosjektet får 15 norske kommuner en ekstra helsesøsterressurs i en toårsperiode. Gjennom systemrettet og strukturert samhandling med lærere, skoleledere og sosialpedagogisk personale skal den ekstra helsesøsterressursen bidra til å styrke elevenes læringsmiljø.

– Har dere helsesøstere noen innvirkning på kvaliteten i skolen?

– Jeg bruker å si at alt henger sammen med alt, også i skolen. Får å få gode karakterer må eleven trives på skolen. Det betyr at eleven må finne mestring, ikke minst sosialt, og han eller hun må ha det bra hjemme. Fravær vil eksempelvis kunne skrives tilbake til mangel på venner, hjemmeproblemer og sviktende gruppetilhørighet. Eller at vedkommende opplever manglende trygghet, påpeker Dervo.

 Ser etter forskjeller

Prosjektleder Federici forteller til Altaposten at prosjektet er en randomisert, kontrollert studie hvor skoler med økt helsesøstertilgang måles opp mot de øvrige skolene i den enkelte kommune ved at de følges opp som kontrollgruppe.

– Etter to år vil vi undersøke om det er endringer i elevenes læringsmiljø og elevenes fravær. Vi vil også undersøke læringsutbytte ved å analysere elevenes resultater på nasjonale prøver, sier Federici

Prosjektet vil gi innsikt i helsesøsters rolle når det gjelder å bidra til utvikling av et godt læringsmiljø og forbedring av skoleresultater i norske skoler. I tillegg vil prosjektet undersøke og vurdere implementeringspraksis og i så måte bidra til effektiv innføring av lignende tiltak i skoler og kommuner.

Tone Dervo forteller at forsøket er godt i gang i Alta, men har vært hemmet av at en vanseklig rekrutteringssituasjon av helsesøstere. Totalt er det 14,5 stillinger i tjenesten i Alta pluss Tone Dervo som leder.

– Alle stillingene er nå besatt. Ikke alle med helsesøstere, men de som ikke er helsesøstere er sykepleiere med lang erfaring og ambisjon om å ta helsesøsterutdanning, forteller Dervo.

  • Prosjektet gjennomføres av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) i samarbeid med Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger og Folkehelseinstituttet, og er finansiert av Utdanningsdirektoratet