Jeg viser til debatt som Marit Bjerkeng startet om georgsbåndet som var lagt sammen med blomster ved monumentet til falne sovjetiske soldater. I begynnelsen vil jeg si stor takk at hun tok opp et viktig tema.

Jeg kommer selv fra Russland og har bodd i Alta i mange år. Som veldig mange russere har jeg forbindelser/ slektninger i Ukraina: Min eldste datter har ukrainsk etternavn, hennes far hadde ukrainsk bestemor som var deportert til Sibir. Mine russiske slektninger etter morfar og mormor bor i Ukraina.

Før jeg flyttet til Norge, begynte russisk propaganda å ta i bruk georgsbåndet. Den var presentert som minne om «besteforeldrene» som sloss i andre verdenskrig. Det skulle hjelpe å minne deres offer, ble det sagt. Man trengte ikke å kjøpe dem, de ble levert gratis på gata på Seiersdagen 9. mai. Jeg syntes det var fint å bruke båndet.

Vi ble fortalt historier om opphavet til georgsbåndet, og man ble stolt av å vite at båndet har vært brukt siden 1700-tallet.

Men mye ble forandret med annekteringen av Krim, Donbass og Lugansk. Da begynte regimet å innføre georgsbåndet for fullt. Det ble til og med på våpenskjoldet i den «nye» Lugansk republikk. Og det ble en del av historien.

Etter at Russland gikk fullskala krigen med Ukraina, kan man se georgsbåndet i Russland overalt.

Det er i rekrutteringsreklame, det brukes bredt i feiring av Seiersdagen. På bygninger i russiske byer henger propagandistiske plakater med bokstaven Z laget av georgsbåndet. Den bokstaven er merke for russiske militære som kriger i Ukraina, og mange som sier at bokstaven er symbol på lik linje med hakekors. Båndet er sydd i militære uniformer. Soldater i uniformen med georgsbåndet var i Butcha der var dokumentert krigsforbrytelser utført av russiske styrker.

De blir tildelt medaljer med georgsbåndet for ting som var utført i Ukraina. 64. motoriserte infateribrigade som var til stede i Butcha under massakren, fikk tildelt en æresbevisning med merke for deres «innsats» som inneholder georgsbåndet en måned etter at de trakk seg ut fra Butcha. Russiske styrker bruker georgsbåndet som bortforklaring for å rettferdiggjøre sine udåder i Ukraina.

Når man ser alt dette i helheten, kjenner man igjen symbolsk likhetstrekk mellom georgsbåndet og hakekors, her er jeg fullstendig enig med Marit. Likheten er så åpenbart at russisk regjering vedtok en lov rett etter at Butcha ble frigjort, der det ble forbudt å nevne likheter mellom nazisymboler og sovjetiske symboler.

Georgsbåndet ble koblet til andre verdenskrig fordi noen medaljer som de flinkeste soldater fikk hadde georgsbåndet som ordensbånd. Med andre ord setter russisk lov georgsbåndet som sovjetisk symbol. Man risikerer bot som straff eller fengsel opp til 15 år hvis man sier det som jeg skriver her.

For noen år siden, da vi merket det nye monumentet til sovjetiske fangere som var satt i Bossekop, snakket jeg med en tysker som bor i Alta. Det som han sa overrasket meg veldig. Tilgi oss, sa han.

For hva da? Spurte jeg. For de grusomhetene som vi gjorde under krigen. Kunne jeg forestille at jeg begynner å tenke sånn noen år seinere, men i forhold til ukrainere? Hva om den mannen skulle si at han vil uansett bære hakekors til minne om bestefaren sin.

Det burde vel ikke gjøre noe? Eller.

Jeg vet helt sikkert at min bestefar som var krigsveteran aldri ville båret eller brukt dette til støtte for det som regimet gjør i dag.

Marina Pedersen, Alta