Etter hva jeg klarer å tolke ut fra Álttá Sámiid Searvi sitt svar til meg er det et forsvar for NSR sin politikk. La meg først si at jeg liker den akademiske stilen i innlegget, med viktige forbehold i de fleste utsagnene. Jeg skal ikke gå inn på alle antydningene om at jeg både mangler kunnskap og kan ha feil i mine argumenter. Det er viktig for meg å presisere at jeg ikke har kritisert samisk kultur og språk. Språksentre, skoler, videregående skole, høgskoler, teater, film som fremmer samisk kultur og språk har jeg alltid støttet, også i min politiske karriere. Jeg var kanskje den første som foreslo penger til spesialpedagogiske hjelpemidler for samiske barn.

For å svare på deres argumenter mot min forståelse av NSR sin politikk, vil jeg benytte meg av konkret spørsmål. For meg belyser spørsmålene problemstillinger, som er viktig for å analysere og forstå NSR sin politikk. Dersom Álttá Sámiid Searvi v/styre er villig til å svare ærlig og konkret på spørsmålene, som gjerne kan bli flere, kan vi kanskje begynne å diskutere politiske konsekvenser. Spørsmålene er som følger:

  • Vet Álttá Sámiid Searvi hvor mange fornorskede samer som kan stå i det samiske manntallet og som bor i Finnmark?

  • Vet Álttá Sámiid Searvi hvor mange samiske fiskere det er i Finnmark?

  • Vet Álttá Sámiid Searvi hvor de samiske fiskerne har fisket (fjord og havfiske)?

  • Hva er forskjellen i kultur mellom en samisk og en norsk fisker?

  • Hvem kom først til Finnmark, reindriftssamene eller kyst og fjordsamene?

  • Vet Álttá Sámiid Searvi hvor store landarealer som reindriften har tatt fra kyst- og fjordsamene de siste 30-40 årene?

  • Hvordan kan beitearealene for rein være drastisk reduser samtidig som reintallet har økt med 40 000 de siste ti årene?

  • Hvor bor de samene fornorskningen har gått hardest ut over (mistet språk og kultur)?

  • Hva er kulturforskjellene mellom en same og en fornorsket same, i dag i kystfinnmark?

  • Hvilke krav har NSR stilt ovenfor sentrale myndigheter på vegne av de fornorskede kyst og fjordsamene?

  • Hvilke krav har NSR stilt når det gjelder land og vann på vegne av kyst- og fjordsamene?

  • Hva er gjort i institusjonene som NSR står i spissen for å bygge opp, for å tjene de fornorskede samene i Finnmark?

  • Vet Álttá Sámiid Searvi hvor mange fornorskede samer det går ut over, når NSR nekter veibygging, kraftlinjer, gruvedrift, sykkel og gangstier, vannledninger, hyttebygging osv?

  • Mener Álttá Sámiid Searvi at NSR fører en åpen politisk debatt?

  • Når diskuterte NSR sist åpent med befolkninga i Finnmark?

  • Er konsultasjonsordningen en form for åpen debatt?

  • Kan konsultasjonene overprøve vedtak som er gjort i folkevalgte organer?

  • Når NSR snakker med sentrale myndigheter, bruker de da alle som kan regnes som samer i sin argumentasjon?

Dersom en svarer ærlig på mine spørsmål vil det være vanskelig å trekke en annen konklusjon enn den jeg hadde i mitt forrige innlegg. Det er umulig å se at NSR har en konstruktiv politikk for flertallet av samene og øvrig befolkning fylket. Dette må bli tatt på alvor av politiker og samfunnsinteresserte mennesker i fylket, ellers er framtidsutsiktene dårlig for Finnmark.

Ole Simonsen