Det har i ei uke versert en historie om at både fylkeskommunen og NHO i Finnmark har valgt bort prioritering av rullebanen ved Alta lufthavn, samt at Alta ikke får noen av de 350 millionene som skal brukes for å kompensere for innføring av arbeidsgiveravgift.

– Jeg ble mildt sagt forundret da jeg så at Samferdselsdepartementet uttalte at de forholder seg til prioriteringer gjort av Finnmark fylkeskommune. Meg bekjent har ikke fylkeskommunen prioritert. Jeg slo derfor full alarm – og ba administrasjonen finne ut hvor denne lista kom fra, forteller Sjåstad til Altaposten.

Finnes ingen liste

Det ble raskt klart at det ikke finnes noen prioriteringsliste fra Finnmark, verken med eller uten forlengelse av rullebanen på den største stamflyplassen i Finnmark. Fylkesordførerens videre kontakt med departementet viste at Samferdselsdepartementet etter et møte tidligere i sommer mellom fylkeskommunene i Nordland, Troms og Finnmark hadde tatt for seg innlegg fra representantene fra Finnmark, klippet og limt i dem, og på den måten laget ei prioritert liste på vegne av Finnmark.

– Det er for å si det mildt en svært spesiell form for saksbehandling fra departementets side. Det har vi gitt departementet beskjed om, og bedt om å få gjøre en seriøs behandling av hvilke tiltak vi ønsker å bruke kompensasjonsmillionene på. Dette skal forankres demokratisk. Hvilke prosjekter som til slutt kommer på lista er opp til politikerne, fastslår fylkesordføreren.

Kan komme med

Bakgrunnen for at Altaposten tok kontakt med fylkesordføreren var et innspill fra Venstres medlem i fylkesutvalget, Trine Noodt. Hun reagerte sterkt på at fylkeskommunen ikke var villig til å stille opp for å få løst utfordringene i vekstsenteret Alta. Ikke minst fordi de aktuelle prosjektene i Alta vil ha stor betydning for resten av fylket.

Nå viser det seg at fylkespolitikerne verken har debattert eller prioritert bruken av kompensasjonspengene. NHO Finnmark har imidlertid i sin liste valgt å bruke 50 millioner på dekkelegging i Finnmark i 2014, 250 millioner på å fremskynde RV94 mellom Skaidi og Hammerfest, samt 50 millioner til utbedring av FV890 Austertana - Tana bru. De siste midlene vil de bruke på tre flaskehalsbroer på RV92 og E6 i Porsanger og Nesseby, totalt 100 millioner. Verken rullebanen eller utbedring av RV93 har fått plass på NHO-lista.

Full behandling

Fylkesråd for samferdsel, Grete Ernø Johansen, har tidligere uttalt at man har prioritert remskyndelse av det som ligger inne. – Det er Skarvbergtunellen, RV94 og strakstiltak på broer, sa Ernø Johansen. Hun påpekte at man kun hadde tre dager på seg.

Nå sier hun til Altaposten at fylkeskommunen ikke har prioritert, og at saken nå vil komme opp i samferdselsutvalget 15. september og i fylkesutvalget 16. september.

– Da kommer vel prosjektene fra Alta med?

– Alta er jo godt representert både i samferdselsutvalget og fylkesutvalget og jeg regner med at det vil være talspersoner som kan fronte prosjektene i Alta. Dette er imidlertid midler som skal brukes på jernbane, havn og veier.

– Betyr det at rullebanen ikke kan prioriteres?

– Det blir opp til oss å vurdere om vi skal ta med prosjekter som ikke er innenfor de definerte områdene, sier fylkesråden.

Stiller spørsmål

Stortingsrepresentant Kåre Simensen (Ap) mener departementet har bidratt til at saken har kommet skeivt ut gjennom slett saksbehandling.

– Jeg retter derfor et skriftlig spørsmål til minister Kjetil Solvik-Olsen hvor jeg etterlyser dokumentasjon på fylkeskommunal prioritering. Samtidig er jeg glad for den nye vendingen i saken, som vil være en ypperlig mulighet for NHO til å ta opp sin utelatelse av Alta til ny vurdering, sier Simensen.