Stortingsrepresentant Kåre Simensen har engasjert seg for å få midler til forlengelse av rullebanen ved Alta lufthavn.

Sendte krass mail

Nylig sendte han en krass e-post til samferdselsminister Ketil Solvik Olsen hvor han gjorde det klart at han forventet at ministeren bidro med midler til lufthavna.

Han har tidligere kommet med hard kritikk mot Solvik-Olsen for å ikke gjøre nok for å sikre en forlengelse av rullebanen.

– Ikke prioritert

Nå har det kommet svar fra Solvik-Olsen. Det kan vise seg at prioriteringene som er gjort av både NHO og Finnmark fylkeskommune om å bruke midlene på RV 94 mellom Kvalsund og Hammerfest, FV890 Austertana - Tana (inne hos NHO, men ikke fylket) og E6 i Porsanger og Nesseby, samt dekkelegging, kan ble skjebnesvanger for Altas del.

– Når det gjelder ditt forslag om å forlenge rullebanen ved Alta lufthavn registrerer jeg at verken NHO eller Finnmark Fylkeskommune har foreslått forlenging av rullebanen som ett av sine prioritere tiltak ved fordeling av midler som følge av at regjeringen har valgt å kompensere landsdelen med bakgrunn i bortfall av differansiert arbeidsgiveravgift, skriver samferdselsministeren.

Fikk massiv kritikk

NHO og Finnmark fylkeskommune har tidligere valgt å ikke prioritere Alta lufthavn til de kompenserende midlene.

Styret i NHO har fått massiv kritikk fra Alta for å ha prioritert prosjekter som kommer dem selv til gode.

I formannskapet var ordfører Laila Davidsen en av dem som rettet kritikk mot NHO.

– Jeg stusset veldig på dette. Ser man på styret i NHO Finnmark, er både Båtsfjordbruket og Elkrem i Tana representert. De har fått med prosjekter som de har direkte vinning på. Det synes jeg er påfallende, sa Davidsen i formannskapet, og understreket at hun «reagerer sterkt».

Heller ikke RV93 eller avlastningsveien blir tilgodesett med noen midler i forslagene fra NHO og fylket.

NHO på sin side, har forklart at de har sett på saken som at lufthavner ikke var med i vurderingen. Det står i føringene til tildelingen av midlene at «tiltakene skal treffe næringslivet, enten de velger å frakte gods på veg, bane eller sjøveien»

– Styret i NHO Finnmark har svart på brevet fra de to statsrådene og der åpner de ikke for lufthavner, kun veg, havn og jernbane. Jeg og styret oppfattet forespørselen direkte og svarte på den, sier direktør Marit Helene Pedersen.

Ber om egen vurdering

Kåre Simensen sier til Altaposten at han håper samferdselsministeren selv foretar en grundig og seriøs vurdering av rullebaneforlengelse i Alta.

– Han bør på selvstendig grunnlag burde vurdere behovene Alta-samfunnet har, sier Simensen.

– Det er stor aktivitet og mange bedrifter i Alta som rammes. Alta er kanskje det området som taper mest på bortfallet av arbeidsgiveravgift, da bør man få noe tilbake fra storsamfunnet, legger Ap-mannen til.

Solvik-Olsen avslutter brevet til Simensen med at han tar innspillene «med seg i det videre arbeidet».

– Det gjør at jeg øyner et håp om at han tar signalene fra partikolleger og andre, og at man mener noe når han skriver dette. Han bør også vurdere denne saken ut fra et samfunnsmessig perspektiv, og det håper jeg statsråden nå gjør, avslutter stortingsrepresentanten.

TYST: Styreleder i NHO Finnmark, Arvid Jensen, har foreløpig ikke kommentert styrets prioriteringer i forbindelse med de kompenserende midlene. Foto: Liv AS Pedersen