I forbindelse med bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift, skal det bruke flere hundre millioner på samferdselstiltak i Finnmark. Stortingsrepresentant Jan Henrik Fredriksen uttalte nylig til Altaposten at næringslivet selv må bli enige om bruken av midler.

Tar opp i regionrådet

Monica Nielsen (Ap) har rettet en henvendelse til Vest-Finnmark regionråd om å få saken opp til behandling snarest.

– Stortingsrepresentant Jan Henrik Fredriksen var ute i Altaposten og sa at Vest-Finnmark ikke hadde levert noen liste over prioritering av midlene. Vi kan ikke risikere at toget går fra oss. Dette er alt for viktig for det, fastholder Nielsen, som mener lufthavna i Alta må være en klar kandidat.

– Alta kommune har ikke fått henvendelse i saken, og heller ikke Alta næringsforening. Jeg stiller spørsmål om regjeringens måte å få inn høringssvar på. Dette er en veldig viktig sak, og det er mange behov i vest. Flyplassen er viktig for Alta og regionen, det må vi få komme på banen å gi innspill om. Nå risikerer vi at toget går fra oss, fastholder Nielsen.

Stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen (H) er enig i at rullebaneforlengelse i Alta og Kirkenes må prioriteres høyt.

– Dette har jeg spilt inn tidlig i prosessen. Samtidig er poenget med prosessen at næringslivet også skal få si sitt, sier Bakke-Jensen.

Kontakter ministeren

Kåre Simensen (Ap) tok mandag ny kontakt med finans- og samferdselsminister angående lufthavn i Alta.

– Budskapet mitt til dem er enkelt, jeg forutsetter at staten blir en medfinansiør for en utvidelse av Alta lufthavn. Det kommer befolkningen og næringsliv til gode i hele Finnmark, sier Simensen.

Han vil oppfordre næringslivet i Alta til å komme med sine innspill i saken, selv om de ikke er forespurt.

Prioriterer RV94

NHO Finnmark har gitt sitt innspill 1.juli. De vil bruke 50 millioner på dekkelegging i Finnmark i 2014, 250 millioner på å fremskynde RV94 mellom Skaidi og Hammerfest, samt 50 millioner til utbedring av FV890 Austertana - Tana bru.

De siste midlene vil de bruke på tre flaskehalsbroer på RV92 og E6 i Porsanger og Nesseby, totalt 100 millioner.

– Vi forholdt oss til ordlyden i brevet fra de to departementene, og har prioritert utfra hva som er viktigst for våre medlemmer, sier direktør Marit Helene Pedersen i NHO Finnmark. Hun har gjennomført møter med Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen.

– Forlengelse av rullebanen i Alta har vært trukket frem som et viktig prosjekt for regionen. Har dere vurdert den?

– Det er ikke vurdert reelt i styret siden brevet fra departementene spurte kun om veg og havn, sier Pedersen, som understreker at det ikke betyr at NHO Finnmark ikke støtter lufthavna i Alta.Pedersen peker på at de har prioritert prosjekter som er raskt gjennomførbare, og sier man har hatt dialog med vegvesenet i så måte.

– Dette skal være et målrettet tiltak for næringslivet, og våre medlemmer er veldig avhengig av transport på vei. Det er klare retningslinjer om at det bør være mulig å sette i gang tiltakene raskt. Derfor har vi spilt inn den lista vi har gjort, sier Pedersen.

– Men lufthavn er vel ikke ekskludert her?

– Det er viktig for alle å huske på at det skal kompenseres mest mulig direkte til de bedriftene som taper mest på å minste 0-arbeidsgiversvgift, og det er transportselskaper på vei og sjø som gjør det i størst grad. Det er altså viktig å huske på at disse ekstramidlene skal kompensere for at bedriftene får endret sine rammebetingelser over natta, og ikke til å styrke den generelle samferdselssituasjonen i Finnmark, sier Pedersen.

– Elendig prosess

Fylkesråd Grethe Ernø Johansen har stort sett levert samme innspill som NHO.

– Vi har bedt om fremskyndelse av det som ligger inne. Det er Skarvbergtunellen, RV94 og strakstiltak på broer, sier Ernø Johansen.

Forslaget er samkjørt med NHO, med unntak av fylkesvei 892, som er inne hos NHO men ikke fylket.

– Hvorfor har dere ikke spurt kommunene?

– Vi har gått på det fylkestinget allerede har vedtatt. Vi fikk tre dager på oss, så dette må gå fort, sier hun.

Ernø Johansen påpeker at pengene allerede er fordelt mange ganger.

– Fredriksen og Frank Bakke-Jensen har vært i forkant og lovet penger til rullebane og snuhavn. Det verste er jo at pengene for i år er allerede fordelt. 70 millioner gikk til vegvesenet, 44 millioner til Jernbaneverket og 10 millioner til Kystverket. Vi aner ikke hvor pengene er prioritert. Jeg er ikke fornøyd med prosessen, vi får se om det i det hele tatt kommer noe. Fylkesveiene er ikke engang nevnt, og sommeren er snart over. Om en måned er det høst, jeg frykter vi ikke får gjort noe som helst i år, sier fylkesråden.