Altaposten har tidligere omtalt at NHO Finnmark i forbindelse med bortfallet av den differensierte arbeidsgiveravgiften har prioritert å bruke 50 millioner på dekkelegging i Finnmark i 2014, 250 millioner på å fremskynde RV94 mellom Skaidi og Hammerfest, samt 50 millioner til utbedring av FV890 Austertana - Tana bru.

De siste midlene vil de bruke på tre flaskehalsbroer på RV92 og E6 i Porsanger og Nesseby, totalt 100 millioner.

Ingen midler til Alta

De ønsker ikke å bruke penger på prosjektene i Alta som står klare, RV93 og rullebanen på Alta lufthavn som iverksettes i august.

I formannskapet rettet ordfører Laila Davidsen hard kritikk mot NHO.

– Jeg stusset veldig på dette. Ser man på styret i NHO Finnmark, er både Båtsfjordbruket og Elkrem i Tana representert. De har fått med prosjekter som de har direkte vinning på. Det synes jeg er påfallende, sa Davidsen i formannskapet, og understreket at hun «reagerer sterkt».

Rut Olsen var skuffet over at også Finnmark fylkeskommune har sendt lignende innspill uten at det er politisk behandlet.

– Vi føler oss veldig forbigått, sa Olsen.

– Alta taper mest

Ole Steinar Østlyngen (Ap) pekte på at Alta er blant de kommunene som har tapt mest på bortfallet av arbeidsgiveravgiften, og bør få mest i kompensasjon.

Formannsskapet spiller nå inn for departementet at avlastningsveien, RV93 og flyplassene i Alta og Kirkenes bør prioriteres.

Styreleder i NHO Finnmark, Arvid Jensen fra Hammerfest, vil ikke kommentere saken overfor Altaposten, men henviser til regiondirektør Marit Helene Pedersen.

– Men det er jo du som sitter som styreleder, og dette er jo styrebehandlet. Hvordan ser du på beskyldningene om at dere har favorisert dere selv?

– Det er regiondirektøren som uttaler seg, svarer Jensen.

Regiondirektør Marit Helene Pedersen sier til Altaposten at disse veiene har ligget på bordet lenge, og at det ikke er slik at enkeltmedlemmer i styret foreslår tiltak, men at man har gjennomført en helhetlig saksbehandling.

– Vi skal ha styremøte i Alta i september, de kan da spille inn saker, sier Pedersen videre.

– Har kjempet for Alta

Pedersen vil videre understreke at RV93 ikke er ferdig planmessig fra vegvesenet, og at det er årsaken til at den ikke er prioritert.

– Vi har vært en av de sterkeste pådriverne for å få fullført E6 inn til Alta i seks år, overfor alle myndigheter, sier NHO-direktøren.

– I NTP-prioriteringen som nå forligger har vi med riksvei 93 med sammen med riksvei 94, men i denne konkrete saken har vi svart departementet på det vi er spurt om, legger hun til.

– Det ble i formannskapet pekt på at bedrifter i Alta taper mest, mens dere ikke har innstilt på noe penger til Alta?

– Vi har vurdert tranportsektoren som helhet, uansett om man befinner seg i Kirkenes eller Alta. Vi ønsket primært kompensasjon som gikk direkte til bedrift, men det fikk man ikke til, men man kom med blant annet en samferdselspakke til nord. Disse midlene må man se i en helhetlig sammenheng, sier hun videre.

– Vi har et godt samarbeid med Alta kommune, og milliardene til e6 har vi virkelig vært en sterk og positiv bidragsyter til. Det har vært vår prioritet når det gjelder Alta, i denne omgang, legger Pedersen til.

Styremedlem Kjell-Olaf Larsen i Båtsfjordbruket sier han overhodet ikke har dårlig samvittighet for prioriteringene.

– Vi har fulgt samme innstilling som vegvesenet. Formannskapet i Alta får ta seg en tur østover og se på veiene. Dette handler om verdiskapning i Berlevåg, Båtsfjord og Tana, sier Larsen.