Kommuneoverlege Jan Eggesvik i Lebesby og Gamvik kommuner kjemper knallhardt for å stanse endringen av flyambulansen i Finnmark. Endringen kan gi dramatiske konsekvenser for kystkommunene, frykter han. Åtte flyplasser kan ikke brukes av det foreslåtte jetflyet.

Fikk svar fra Helse Nord

Eggesvik er særdeles kritisk til planene om å sette inn jetfly i stedet for å beholde antall ambulansefly med base i Alta og Kirkenes. I et åpent brev til Helse Nord ba han helseforetaket om å droppe planene som skal effektueres fra juli 2019. De neste dagene vil imidlertid skjebnen til det ene flyet ved basen i Alta avgjøres. Planen tilsier at bare to fly blir igjen, ett i Alta og ett i Kirkenes. Det er et dagflyet ved basen i Alta som etter planen skal til Tromsø.

Direktør Lars Vorland og fagdirektør Geir Tollåli skriver i sitt svar til Eggesvik at de mener at det nye systemet vil styrke luftambulansetjenesten. Det er i tråd med svaret fra helseminister Bent Høie som ble utfordret av stortingsrepresentant Kåre Simensen etter Altapostens oppslag om saken. Senere ble Høie også utfordret av Venstre sentralt.

– Styrker tjenesten

– Gjennom sin utredning i saken har Helse Nord RHF kommet til at flytting av dagflyet i Alta til Tromsø og omgjøring til døgn jetfly vil styrke luftambulansetjenesten i Finnmark.  Sett fra Tromsø og nordover vil man øke fra tre døgnfly + dagfly til 4 døgnfly.  Sett i et helhetlig perspektiv vil summen av ny helikopterbase på Evenes (avlaster også helikopter i Tromsø og frigjør kapasitet nordover), nytt redningshelikopter i Lakselv (Banak) fra ca 2019 og jetfly i Tromsø gi et bedre tilbud til befolkningen, hevder Vorland og Tollåli i svarbrevet til Eggesvik.

Eggesvik ikke beroliget

Kommunelegen på kysten er langt i fra beroliget av svaret fra Helse Nord.

– Ambulanseflytjenesten i Finnmark trues i realiteten av nedskjæringer ved at Finnmark mister ett fly. Saken behandles av Helse Nord allerede mandag og her foreslås at ett av tre ambulansefly i Finnmark flyttes til Tromsø og erstattes av et jetfly, sier Jan Eggesvik, som ikke kan se at Helse Nords påstand om styrking av tjenesten i Finnmark stemmer.

Møter stortingspolitikerne

Han håper stortingspolitikerne fra Finnmark sier fra når de har møte med Helse Nord på Stortinget 24. mai. Som fastlege på kysten frykter han konsekvensene.

– Vi vil bli rammet hardt av nedsatt tilgjengelighet på ambulanseflyoppdrag, dersom forslaget vedtas. I stedet for et Beech turbopropfly med trykkabin som har vist usedvanlig god regularitet på småflyplassene våre i Finnmark, skal det nå settes inn et jetfly i Tromsø istedet. Vi får en ambulanseflyenhet mindre i Finnmark og jetflyet kan ikke lande på åtte  flyplasser i Finnmark, som Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Hasvik. Det vil si alle våre åtte småflyplasser fra kommuner som har de lengste avstander til sykehus langs vei i Norge, påpeker Eggesvik.

Været som hindring

Han tilføyer at det finnes et stort antall fjelloverganger som er stengt i lange perioder på vinteren grunnet værforholdene.

– Flyplassene brøytes kort tid etter uværet opphører og har forbausende god regularitet. Lebesby og Gamvik har den lengste avstanden til sykehus langs vei i Norge. Det er 34 mil til Kirkenes og 36 mil til Hammerfest. Vi opplever hver vinter dager med full isolasjon grunnet snøstorm og nedsnødde veier, beskriver Eggesvik overfor Altaposten.

Får hjelp på telefon

I Kjøllefjord kan også veien til Mehamn være stengt.

– Vi må da stabilisere alle akuttmedisinske tilstander på sykestua i påvente av veiåpning. I julen 2015 hadde jeg selv legevakt i tre dager sammenhengende med slike forhold. Vi behandlet da tilstander som akutt hjerteinfarkt, akutt blodpropp til lungene og livstruende forverrelse av astma og KOLS, sier Eggesvik. Veiledning fra spesialistene skjer på telefon fra lokalsykehusene.

Et jetfly vil ikke være noen styrke når det haster på kysten.

Må vente på helikopter

Når veien blir åpnet må de få pasientene til sykehus i ambulansefly uten forsinkelser.

– Et jetfly er da ubrukelig for oss i vår tjeneste. Det har nylig kommet nye behandlingsretningslinjer for hjerneslag. Hvis befolkningen læres opp til å varsle 113 umiddelbart, når spesielle symptomer oppstår, vil man kunne få blodfortynnende behandling på sykehus som løser opp blodproppen. Mange kan da unngå eksempelvis plagsomme lammelser og nedsatt livskvalitet. Da må pasienten komme til sykehuset innen 3-4 timer etter symptomstart, påpeker Eggesvik.

Resultatet blir å vente på helikopter, ettersom jetfly ikke kan lande.

– Ambulanseflyberedskapen for akutte tilstander i distriktene i Finnmark må beholdes. Sykehusenes behov for raske utskrivelser, tilbakeføringer og overflytninger må ordnes på en annen måte. Vårt dagbemannede fly nr. 2 i Alta må beholdes, fastslår Eggesvik.

TEAM PÅ KYSTEN: Jan Eggesvik kjemper for ambulanseberedskapen lamgs kysten. I dag er han kommunelege med et viktig team i ryggen i Kjøllefjord og Lebesby. Foto: Privat