Tidligere har stortingsrepresentant Kåre Simensen (Ap) rettet skriftlig spørsmål for besvarelse av helseministeren om ambulanseflyberedskapen i Finnmark.

Nå har Høie på nytt måtte svare for beredskapen etter at ett av to ambulansefly i Alta kan bli fjernet. Denne gang er Venstres Kjetil Kjenseth som utfordrer helseministeren.

«Har statsråden gitt føringer om at helseforetak eller selskaper eid av disse kan gjennomføre høringer og vedtak som angår lokal akuttberedskap på kortere tid enn 6 uker, og kan statsråden redegjøre for hvilke flyplasser i Finnmark som ikke kan ta ned et jetfly?»

Ingen utredningsplikt

I sitt svar kommer også helseminister Bent Høie inn på hva som formelt kreves for å kunne gjøre dramatiske endringer i luftambulansetjenesten. Her skriver Høie:

«Luftambulansetjenesten ANS eies av de regionale helseforetakene og er fullfinansiert av det offentlige. Luftambulansetjenesten ANS og Helseforetakenes innkjøpsservice AS, som bistår i anskaffelsen, anser dermed ikke at utredningsinstruksen gjelder for Luftambulansetjenesten ANS og anskaffelse av ambulanseflytjenester. Bakgrunnen er at utredningsinstruksen 1-2 gjelder for «statlige tiltak som utføres i, eller på oppdrag for, statlige forvaltningsorganer». Regionale helseforetak er ikke statlige forvaltningsorganer og anskaffelsen gjøres ikke på oppdrag for Helse- og omsorgsdepartementet. Veilederen til utredningsinstruksen (punkt 1.2.2) opplyser ellers at denne ikke gjelder for utredningsarbeid i egne rettssubjekter, slik som statsforetak, særlovselskap, helseforetak, statsaksjeselskap og stiftelser.»

Begrunnelse

I sin begrunnelse for spørsmålet viser Venstre-representanten til at ett av ambulanseflyene stasjonert i Alta nå står i fare for å bli byttet ut med et jetfly stasjonert i Tromsø eller på Gardermoen.

«Tilsvarende debatt pågikk også i 2012, etter at Altaposten gjorde lokalpolitikere og administrasjonen i Alta kommune oppmerksom på den daværende utredningen», skriver Kjenseth og legger til at jetfly har kapasitet og er sertifisert for å kunne betjene Svalbard, hvilket er en viktig vurdering å hensynta.

Jetflyet vil imidlertid ikke kunne lande på de fleste flyplassene i Finnmark, som har for korte banelengder. Ifølge høringen og den korte høringsfristen, var det planlagt å ta en beslutning 25. april. I følge en uttalelse til Altaposten fra kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik i Luftambulansetjenesten ANS, er beslutningen utsatt til 23. mai.», påpekes det i begrunnelsen for spørsmålet.

Rammer hele Finnmark

Kjenseth skriver at hensynet til at Alta ikke har sykehus og i liten grad har akuttfunksjoner, er viktig. I tillegg pekes det på at  dagens to fly også andre deler av Finnmark. Det må være en forutsetning for eventuelle strukturelle endringer i ambulanseflytjenesten i nord at akuttberedskapen i Alta og Finnmark for øvrig ikke svekkes.

«Undertegnede er opptatt av å styrke dialogen og balansen mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Særlig gjelder dette ved endringer i akuttberedskapen som påvirker kommunenes oppgaver, kapasitet, kompetanse og økonomi. Vi ser stadig eksempler på at sykehusforetak og/eller datterselskaper gjennom utredninger med lite kommunal involvering og korte frister påtar seg et samfunnsansvar som løper ut over deres primære funksjon. Dette skaper utfordringer for kommunene, som i mange tilfeller hverken sitter på utredningskapasitet eller juridisk kapasitet til å forhandle med sykehusforetak om endringer i ansvars- og oppgavefordeling. For kommunene endrer også inntektssystemet seg mye langsommere enn den mer behandlingsrettede finansieringen av sykehusene, noe som gjør at tidsperspektivet for endringer ofte blir svært asynkront. I dette tilfellet gjelder det at mange kommuner og innbyggere kan bli berørt, dersom ambulanseflykapasiteten fra Alta halveres.»

Høies svar

I sitt svar viser Høie til at han ikke har gitt føring om høringsfrister eller vedtak i denne saken.

«Luftambulansetjenesten ANS har orientert om at høringsfristen i forbindelse med å anskaffe nye ambulanseflytjenester fra 2019 til 2030 skyldtes en presset framdriftsplan og at det ikke var en ordinær høring, men en orientering med mulighet for innspill. Luftambulansen ANS har påpekt at det burde vært tydeliggjort at det ikke var en ordinær høring», påpeker ministeren.

Når det gjelder konkret rundt ambulanseflyberedskapen viser han til svaret han nylig ga stortingsrepresentant Kåre Simensen. Av det gikk det fram at Høie ikke ville gripe inn, men overlate avgjørelsen til Luftambulansen ANS.