Åpent brev til Lars Vorland i Helse Nord fra Jan Eggesvik, kommuneoverlege i Lebesby og Gamvik kommuner.

På nettsidene for Helse Nord står en overskrift : " Vi sørger for at hjelpen er der."

Så skriver dere: "Mange vil si at vi har verdens beste ambulansetjeneste. Biler, båter, helikopter og fly. Hjelpen kommer. Og de som trenger det kommer til sykehus som kan hjelpe".

23/5-16 skal dere som eiere av Luftambulansen ANS ta stilling til rammene for ambulanseflyberedskapen i Finnmark fra 2019. Ett av forslagene som ligger på bordet er at et av ambulanseflyene i Alta (og Finnmark) skal erstattes med et jetfly og flyet skal flyttes fra Finnmark. Dersom dette forslaget vedtas vil akuttberedskapen for Finnmarks befolkning svekkes i betydelig grad. Dere må skrive om de fagre ordene om verdens beste ambulansetjeneste og melde fra til politikerne at prinsippet om en likeverdig helsetjeneste for hele befolkningen i Norge må frafalles. Finnmarks befolkning må finne seg i å få et dårligere og forverret akuttmedisinsk tilbud enn resten av landet.

Min kjennskap til ambulanseflytjenesten i Finnmark er god. Jeg har vært distriktslege og fastlege i Alta i 30 år og var i 18 år medisinsk leder for basen i Alta. Fra november 2015 er jeg tilsatt som kommuneoverlege i Lebesby og Gamvik kommuner. I mitt nye distrikt har jeg fått et nytt syn på avstander og de konsekvenser og utfordringer dette gir for helsetjenesten her. De forhold som jeg vil beskrive under gjelder også for kommunene Båtsfjord, Berlevåg i vårt område og alle finnmarkskommuner har problemer med store avstander til sykehus og stengte veier og fjelloverganger om vinteren i større eller mindre grad.

Fra våre to kommunesentra Mehamn og Kjøllefjord er reiseveien til nærmeste sykehus 34 mil til Kirkenes og 36 mil til Hammerfest som er den lengste i landet.

Om sommeren betyr dette at at en innleggelse med ambulansebil medører en kjøretid på 6 1/2 time hvis ingen hindringer tilkommer. Hvis en av våre 2 ambulansebiler tar hele oppdraget må man regne ca 14 timers fravær fra bygda. Dette kan begrenses hvis AMK organiserer at ambulanser fra nabokommunene bistår ved at pasienten omlastes til andre biler underveis. Men dette betyr at transporttiden øker til 7-8 timer.

Om vinteren er det svært ofte stengt vei eller kolonnekjøring over fjellovergangene. Fjellovergangen Hopseidet-Bekkarfjord er en av de mest utsatte i hele landet og er en del av vår sykehusvei. Etter denne er passert er det også risiko for stengning av Børselvfjellet. Transporttid langs veien til sykehus, hvis farbar, kan bli over 12 timer om vinteren. I Kjøllefjord hadde vi i vinter flere perioder på 3-4 dager med stengt vei allerede ved 1. bom og vi kom ingen vei. Alle akuttpasienter måtte da behandles på sykestua i ventetid på at veien til flyplassen i Mehamn ble åpnet.

Retningslinjene for bruk av luftambulanse fra 2009 fastsetter at vi har rett til å benytte ambulansefly på alle tilstander der transport på veien finnes medisinsk uforsvarlig. Vårt behov for ambulansefly er større enn andre kommuner, men jeg vil presisere at antall primæroppdrag som rekvireres av oss har vært stabilt over flere år. Alle leger i vakt her er lojale mot vår plikt til å vurdere annen transport før luftambulanse rekvireres. Eksempelvis overvåker vi daglig pasienter på våre sykestuer i påvente av rutegående Widerø-fly og anløp av hurtigruta. Flyplassen på Mehamn og ambulanseflyene er imidlertid det som gir vår befolkning trygghet for å få akutt helsehjelp når vi trenger det.  Vi er mange nå som opplever denne tryggheten som truet.

Jeg vil minne om at myndighetenes overordnede målsetting helt fra 1988 har vært at luftambulanse skal kunne nå frem til pasienten innen 45-60 minutter etter varsling av de alvorligste hendelsene. Hvis ambulanseflyene er ledige på Kirkenes- eller Altabasen er dette ingen umulighet selv for oss i Finnmark. Men dette forutsetter selvsagt at været tillater flygning, men også at de byråkratiske rutinene ved selve bestillingen gjøres raskt.

I retningslinjene for bruk av luftambulanse åpnes det for temmelig utstrakt bruk av luftambulanse til overflytningsoppdrag mellom sykehusene og tilbakeføringsoppdrag som er såkalte sekundæroppdrag. Alle forstår nødvendigheten av at også alvorlig syke på på sykehus må få rask og trygg transport til den beste behandlingen. Men i retningslinjene presiseres også :

"Beredskapshensyn skal prioriteres foran tilbakeføringer og primært bør retur til egen base utnyttes til slike oppdrag."

Ett av forslagene til endringer av ambulanseflyberedskapen for neste periode går ut på at ett av ambulanseflyene i Alta skal erstattes av et jetfly og flyttes til basen i Tromsø (eller til Gardemoen !?). Derved gjenstår Finnmark med to ambulansefly. Selv om dokumentet bare er sendt ut til en begrenset høring, er det oppdaget, og vi har fått en åpen diskusjon av i media før vedtak skal gjøres. Ordførerene i Lebesby og Båtsfjord var tidlig ute med kritikk av dette og i Alta har både rådmann og mange politikere vært på banen. Finnmarksykehuset har gitt en kritisk uttalelese og som representant for primærhelsetjenesten håper jeg at også vår mening kan bli hørt.

Forslaget er ekstremt negativt for befolkningen i Finnmark. Gjennomføres dette vil tjenesten svekkes i betydelig grad og det nasjonale prinsippet om likeverdige helsetjenester uansett bosted vil ikke kunne oppfylles. På Helse Nord sine nettsider har dere en henvisning til de nye retningslinjene om diagnose og behandling av hjerneslag. Befolkningen skal opplæres til å umiddelbart ringe 113 når spesielle symptomer oppstår. Hvis man når frem til behandling innen 3-4 timer etter at symptomer oppstår har sykehusene nå mulighet til å hindre varige og alvorlige funksjonstap slik som lammelser og talevansker. Skal Finnmarks befolkning unntas fra dette strålende medisinske fremskrittet ?

Undersøkelser viser fortsatt at Finnmark har en høyere dødelighet ved traumer og akutt alvorlig sykdom enn resten av landet og forskning viser at en av flere årsaker til dette er lang responstid og transporttid for pasientene. Et jetfly kan rett og slett ikke lande på flyplassene

Vadsø, Vardø, Berlevåg, Båtsfjord, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Hasvik. Konkurransen om å få tilgang til fly som kan lande blir stor og samtidighetskonfliktene vil bli mange.

Det som sannsynligvis ligger bak dette forslaget er sykehusenes problemer med å få plass til det økende antall pasienter som eldrebølgen og nye behandlingstilbud skaper.

Vi har alle nytte av at sykehusene settes istand til å klare de store oppgavene som skal løses. Men dette må ikke gjøres ved å fjerne livsviktig akuttberedskap.

Si nei til svekkelse av ambulanseflyberedskapen i Finnmark. Jetflyforslaget må skrinlegges !

Jan Eggesvik

Kommuneoverlege i Lebesby

og Gamvik kommuner