Det er tanken hos planleggerne Hallgeir Strifeldt og Nadine Eklöf som er knyttet til planavdelingen i Alta kommune. På planavdelinga tror de folk må ta et oppgjør med Altas sterkt tradisjonelle bilkultur der bilen skal være med over alt i sentrum.

– Vi mener at all ny aktivitet i sentrum bør utløse både denne veien og endel infrastrukturtiltak for trafikk rimelig raskt, sier de to planleggerne.

– Hva er kostnaden på kollektivveien?

– Har ikke lyst å gå ut med konkret kostnad på veien, men Rambøll Alta holder på å kostnadsberegne infrastrukturtiltakene inklusiv veien. Her er det snakk om rundt 60 millioner kroner totalt.

Nytt parkeringshus

Fra planavdelingen i Alta kommune vises det også til den planlagte utvidelsen av Amfi Alta som vil spise overflateparkering, men hvor kommunen kan få erstattet plassene og litt til i en parkeringskjeller under den nye kjøpesenterdelen. For helseansatte på andre siden av dagens helsesenter er parkeringsaralene her høyaktuelle, kun rundt 400 meter unna arbeidsplassen.

– Med de nye næringsbyggene som kommer øker underkapasiteten på parkeringsplasser på bakkenivå. Vi ser nå på løsning med et nytt parkeringshus på B5, mellom E6 og hotellet. Et parkeringshus i flere etasjer vil fort løse kapasitetsproblemene, påpeker Hallgeir Strifeldt.

– Bruk beina

Han forklarer at det vil bli lagt fram flere alternative plasseringer for et nytt større parkeringshus i sentrum, etter ønske fra politikerne i planutvalget. Bakgrunnen er at det nå reises store kontorbygg i sentrum hvor det ikke verken stilles krav om parkering for ansatte eller planlegges for det av utbyggerne. Det forutsettes at parkeringen kan løses i et nytt stort parkeringshus.

Dersom B5 mellom hotell og E6 blir valgt for et nytt parkeringshus vil det gi  besøkende, beboere og ansatte på omsorgssenteret og nærsykehuset en gangavstand på 600-800 meter til parkering.

– Vi mener at det er innenfor akseptabel nærhet, slår Strifeldt og Eklöf fast.