Rut Olsen mener det er blitt en dårlig vane at Alta kommune må ta ansvar for fylkeskommunale veier.

– Amtmannsnes er faktisk en fylkeskommunal vei og jeg mener fylkeskommunen burde tatt ansvar for at gang- og sykkelbanen ble realisert for lenge siden, sier Rut Olsen i Alta og Finnmark Frp.

Frustrert

Olsen har lest Altaposten fra mandag hvor det står at det har tatt to år å komme frem til hvem som skal utrede grunnforholdene i området rundt Statoil-anlegget. Striden skal ha stått i om det er Alta kommune, Finnmark fylkeskommune eller Statens vegvesen som skulle gjøre jobben. Det ble Alta kommune, og de har gitt anbudet til Multiconsult som er i gang med kartleggingen.

– At man sitter og krangler i årevis om hvem som skal ha ansvaret er frustrerende, sier Olsen.

Hun sitter selv i det samme utvalget som Geir Ove Bakken (Ap) leder, hovedutvalget for kultur, folkehelse og samferdsel på fylkestinget. Likevel går hun ikke av veien for å rette kritikk mot lederen, som hun mener ikke utviser tydelig ansvar når det gjelder utbygging av gang- og sykkelvei på Amtmannsnes.

– Jeg mener at fylket burde tatt ansvaret for kartleggingen selv. Dette har tatt altfor lang tid, sier Frp-politikeren.

Har makta

Hun går langt i å antyde at Alta blir stemoderlig behandlet av Finnmark fylkeskommune.

–  Det har blitt en vane at Alta kommune må ta ansvar for trafikksikkerheten på fylkeskommunale veier. Slik bør det ikke være. Jeg synes det er på høy tid at Finnmark fylkeskommune begynner å bry seg om trafikksikkerheten for innbyggerne i Alta. Både når det gjelder gang- og sykkelbane langs Tverrelvdalsveien, Skaialuft og gatelys på Thomasbakken, så er det Alta kommune som har tatt regninga, sier hun og legger til:

– Geir Ove har sittet som leder i tre år og burde tatt tak i dette straks han  kom til Vadsø. Han kan ikke løpe fra dette ansvaret. Han har all makt og myndighet til å få dette gjennomført.

Har ikke penger

Geir Ove Bakken ler når han hører Olsens siste utsagn.

– Det var en betydelig overdrivelse. Vi har rammer å forholde oss til og vi har rett og slett ikke penger til å løse alle utfordringene vi står overfor. Så Rut Olsen kan jo begynne med å peke på hvor pengene skal komme fra, sier Bakken og legger til:

– Når det gjelder Nesse-veien så vil det trolig bli kostbart og jeg kan ikke se at vi har penger til å finanseiere den.

– Så du sier nå at dere ikke kommer til å bidra med mer der?

– Nei, det har jeg ikke sagt, men jeg kan ikke love noe når rammene er så lave.

– Men for noen få år siden sa du til Altaposten at Nesse-veien skulle prioriteres koste hva det koste ville?

– Jeg sa at utredningen skulle prioriteres. Vi har allerede bidratt med to millioner til utredning og når det gjelder Alta har vi i 2016, 2017 og 2018 bidratt med to millioner til gang- og sykkelbaner i Alta forøvrig.

Må inn i økonomiplanen

Virksomhetsleder for kommunalteknikk i Alta kommune, Trond Einar Uglebakken, er klar på at Alta kommune ikke klarer å ta regningen for det nesseutbygginga vil koste.

– For at vi skal kunne søke om statlige tilskuddsmidler i forbindelse med utbygging av gang- og sykkelbanen, er det nødt å ligge en prioritering inne i budsjettet. Per i dag er det ingen midler inne i langtidsbudsjettet, sier Uglebakken, som viser til at det i hovedutvalgsmøtet for næring-, drift og miljø den 19. mars ble sendt en bestilling til kommunestyret om at det i økonomiplanen fra 2019 avsettes midler til utbygging av gang- og sykkelveier i kommunen.