– Det her går altfor tregt. Alta kommune har fått to millioner til kartlegging av veien forbi Statoils anlegg, men hvor blir det av resultatene, spør Sarilla, nessing og politiker i Østre Alta arbeiderlag.

Tidlig i 2016

Det lurer forsåvidt og hovedutvalgsleder for samferdsel og kultur i Finnmark fylkesting på, Geir Ove Bakken (Ap).

– Ja, Finnmark fylkeskommune har bevilget to millioner allerede tidlig i 2016, for at Alta kommune skulle gjøre et utredningsarbeid. Så hvor dette blir ut av det må du nesten spørre kommunen om, sier Bakken, som for to år siden, da pengene ble bevilget, spådde mulig byggestart på gangstien i 2017.

– MANGE FAKTORER: Alta kommune har brukt to år bare på å finne ut hvem som skal stå for utredningen av grunnforholdene. – Vi håper en utbygging kan skje i 2020, sier virksomhetsleder på kommunalteknikk, Trond Einar Uglebakken. Foto: Arkiv

Mange x-faktorer

Det har ikke slått til og både Bakken og utålmodige nessinger kan trolig skyte en hvit pil etter en snarlig løsning.

– I beste fall kan vi gå i gang med prosjekteringen når resultatene fra den geotekniske undersøkelsen foreligger i løpet av 2018. Det vil si at rent fysisk kan jeg tenke meg at vi kan starte utbyggingen i 2020. Men her er mange x-faktorer fortsatt, sier virksomhetsleder på kommunalteknikk i Alta kommune,Trond Einar Uglebakken.

Uenighet om ansvar

Veien inneholder fjell på den ene siden og kvikkleire på den andre siden. Nøyaktig hva det vil koste å lage en trygg skolevei for barna er derfor det store spørsmålet, som altså en utredning skal gi svar på.

Årsaken til at det har tatt to år å bare få i gang kartleggingsarbeidet skyldes uenighet mellom Alta kommune, Finnmark fylkesting og Statens vegvesen, om hvem som skulle ta ansvaret for utredningen.

– Enden på visa ble at Alta kommune tok det, sier arelaplanlegger i Alta kommune, Reidar Olsen. Han forteller at arbeidet akkurat har vært ute på anbud og at det er Multiconsult som har fått oppdraget.

– Boringen ble avsluttet sist helg og en rapport er under utarbeidelse.

Redde for barna

For noen år siden stod Geir Ove Bakken frem i Altaposten og lovte at  gangsti på Amtmannsnes skulle prioriteres, nær sagt koste hva det koste ville. Jubelen var stor, ikke minst fra bygdelaget. Altaposten har ikke lyktes å få i tale den nye bygdelagslederen, Lene Håkegård i dag, men i 2016, sa daværende bygdelagsleder Charlotte Alexandersen følgende etter at fylket hadde bevilget to millioner til kartlegging av grunnforholdene.

– Dette er bare fantastisk, vi lever jo i frykt for at noe alvorlig skal skje. Og selv om mange har sluttet å gå turer, eller la ungene gå eller sykle langs veien, brukes den også av myke trafikanter.

Mulige tiltak

Trond Einar Uglebakken forsikrer at veien er aller øverst på prioriteringslista til Alta kommune. Men spørsmålet er fortsatt hva det vil koste å innfri lovnadene. Og det er her de nevnte x-faktorene kommer inn. Ifølge Reidar Olsen er det store spørsmålet hvordan stabiliteten i veien er.

– Er stabiliteten god nok eller må det avbøtende tiltak til. Hvis man må forbedre stabiliteten er det også et spørsmål om hvilke tiltak man må gjøre. Er det snakk om å fjerne masser, motfylling eller må man inn med kalkpeler, som man har gjort i Talvik.

Spleiselag?

Olsen håper at rapporten skal være ferdig før sommerferien, eller senest kort tid etter sommerferien. Uglebakken frykter at gangstien kan bli kostbar å realisere og forventer at dette blir et spleiselag mellom Alta kommue og Finnmark fylkeskommune.

– Ja, slik jeg ser det hadde det vært det beste, sier virksomhetslederen.

– Et spleiselag må til. Vi kan ikke være bekjent med at ungene her ute skal ha det slik som dette år etter år, sier Arnfinn Sarilla, i Østre Alta arbeiderlag, som har tatt tak i saken.

– Hva som vil bevilges kan ikke jeg forskuttere. Først må utredningen foreligge, sier Geir Ove Bakken på fylkestinget.