Alle varsellamper blinker for anleggsnæringen med flere hundre ansatte. Enkelte har solgt vekk nær hele maskinparken, andre nedbemanner i stort tempo. For Anlegg Nord er ikke situasjonen foreløpig dramatisk. Fra å ha vært 110 ansatte er firmaet nå rundt 100. Fram til august er oppdragsmengden akseptabel. Etter det er eneste løsning å lete etter jobb fra Harstad og sydover hvor det bygges bompengefinansierte veier på hardingen.

INGENTING: NTP-en fra den Ketil Solvik-Olsen og den blå-blå regjeringen inneholder fint lite større veiprosjekt i Finnmark. Bengt Rune Strifeldt og lokale Frp-ere klarte heller ikke å sikre oppstart på RV 93 og Kløfta-prosjektet som er ferdig planlagt og lå inne i fagetatenes prioritering. Foto: Jarle Mjøen

– Vi har bygd oss opp etter råd og ønske fra poltikerne og ut fra at Finnmark skulle bli tilgodesett med store veiprosjekt i mange år. Vi har etablert oss som en storentreprenør, men må sette oss ned å se om det er rett strategi i framtiden, klargjør Christian Oskarson, daglig leder i Anlegg Nord.

– Vær ærlig, Frp

Gruppeleder for Ap, Ole Steinar Østlyngen, peker på Frp med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og hans lokale hærførere, Ronny Berg og Bengt Rune Strifeldt, som forklaring på at anleggsnæringen går fra gulltider til katastrofal nedbygging.

– Situasjonen er alt for alvorlig til å bruke den til å høste partipolitisk gevinst, men det er umulig å forklare det som nå skjer uten å vise til løftene fra Frp. Partiet har ikke bare ført anleggsbransjen inn i en utvikling ingen ønsker, men også bidratt til at veksten i Alta kan stoppe opp ved at vi ikke får realisert boligfelt og industritomter, sier Østlingen og legger til:

– Frp fikk meg og resten av kommunestyret til å tro at vi ville få ny E6, eller avlasningsvei, og det uten bompenger. Deretter skulle et viktig prosjekt som RV 93 og Kløfta-utbyggingen avløse andre store veiprosjekt samt at det skulle bli full fart på utbedringen av RV 94 fra Arisberg mot Hammerfest. Fasiten er at Frp i NTP tok ut Kløfta-prosjektet som var klart til byggestart i 2018, ikke ei krone er satt av til byvei i Alta og RV 94-prosjektet er langt fram og i det blå.

– Skyldes Ap-fiasko

Da Altaposten konfronterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med hans tidligere ganske så klare signal om at han og regjeringen  skulle realisere «Ny E6» gjennom Alta, og da uten bompenger, sparket han ballen tilbake til Ole Steinar Østlyngen og den politiske ledelsen i Alta kommune.

– Hadde Frp styrt alene, hadde vi bygget alle veier uten bompenger, men når det gjelder Nye E6 gjennom Alta har ikke Alta kommune gjort jobben og prioritert den inn til fagetaten. Det er her det må rettes kritiske spørsmål.

Nåværende stortingsrepresentant og partikamerat, Bengt Rune Strifeldt fulgte opp, og han forklarte at ambisjonen om at Høyre/Frp-regjeringen ville fikse finansiering av en trinnvis utbygging av byveien, endret seg med et rotet kommunestyrevedtak.

– Ap i Alta skulle være både for og mot bompenger. Resultatet var at kommunestyret kom ut av behandlingen med et vedtak til fagmyndighetene uten en klar prioritering av veien.

Tidligere statssekretær og i dag gruppeleder for Frp, Ronny Berg, mener det er nærmest frekt av Østlyngen å gi Frp skylden for at kommunestyret ikke maktet å gi innspill om «Ny E6» innen fristen slik at fagetatene kunne skrive prosjektet inn i NTP.

– Når det gjelder Kløfta-prosjektet forsøkte vi lokalt å få det løftet fram etter at vi fikk vite at det var prioritert først i andre halvdel av NTP. Men ingen kan ta fra Frp at det aldri har vært brukt så mye penger på vei og samferdsel som i NTP-en for de neste ti årene.

– Men til tross for pengebruken er det nesten ikke større vegprosjekter i Finnmark på mange, mange år?

– Vi er ikke fornøyd med hvordan Finnmark er kommet ut, men vi må ikke glemme at Finnmark har hatt mange store veiprosjekt, og at Kvænangsfjellet som betyr mye for oss er prioritert tidlig i denne NTP-perioden.

Bompenger

Uansett står anleggsnæringen overfor store utfordringer. Flere melder om at de nå selger unna store deler av maskinparken og nedbemanner med hard hånd. Hos Jan Opgård fikk allerede de første 15 av totalt 30 ansatte beskjed om at de var uten jobb på grunn av manglende oppdrag. Det er nesten alle i anleggsmaskinavdelingen. I bedriftens transportavdeling holdes sysselsettingen oppe.

– Vi må ut av Finnmark for å finne jobb. Selv om vi ser mange år framover er det ingen lysning på oppdragssiden, sier Opgård som vedgår at lokale prosjekt som både Kløfta og avlastningsvei ville endret situasjonen.

Det er ifølge Christian Oskarson hos Anlegg Nord ønsketenkning. Han forstår lite av at lokale politikere ikke vil se realitetene i øynene.

–  Det er bare en ting som gjelder for å få utløst bynære veiprosjekt. Det er pakker  med et spleiselag mellom Staten og trafikantene. Det ser vi gjøres i alle byer i nord. Bompenger er enten vi liker det eller ikke, eneste mulighet til at Alta skal få realisert veiene de fleste er enige om at byen er helt avhengig av. Det tvinger seg fram, før eller siden.