– Meninga er å videreføre prosjektet fra  Elvebakken skole, sier Hilde Søraa, leder i hovedutvalget for oppvekst og kultur.

– Vi har registrert at ungdomsskolene sier de ikke vil ha Ipad. Vil de ikke ha det, skal ingen tvinge det på dem, tilføyer hun.

Viderefører Elvebakken

Søraa viser til de gode resultatene man har hatt på Elvebakken skole. Erfaringene derfra viser at man gjerne skulle hatt opplæring i bruk av Ipad for elevene fra Kaiskuru, som kommer til Elvebakken etter hvert.

– Det har også vært et ønske om at de elevene som har brukt Ipad på Elvebakken, skulle få videreført dette på ungdomsskolen.

Lyttet til andre

– Det er ikke slik at vi bare har klekket dette ut selv. Vi har lyttet til andre rundt oss, og det har vært et sterkt ønske fra de som har jobbet med Ipad på Elvebakken om å videreføre dette gjennom hele skoleløpet. Vi synes det er viktig å øke de digitale ferdighetene, sier hun.

Hun viser til at Elvebakken skole har hatt gode resultater med Ipad-prosjektet og har hevet resultatene, blant annet på de nasjonale prøvene.

Ikke eneste dataverktøy

Ifølge Søraa har det ikke vært meningen at Ipad-en skulle være det eneste digitale verktøyet.

– Elevene har allerede fått bærbare pc-er. Dette er ment å være et supplement, sier hun.

– Har du forståelse for at skolen mener de mangler kompetanse og systemer for opplæring og support av dem?

– Jeg tror ikke noen av elevene har problemer med å lære seg dette, sier hun.

Søraa sier videre, at som for alle andre investeringer, ville man også i dette tilfellet gjøre undersøkelser og legge planer før innkjøp foretas.

Avsatt til Ipad

– Om skolene kunne tenke seg å bruke penger på andre IKT-områder, er det mulig?

– Nei, det kan de ikke. Pengene er satt av til Ipad/nettbrett. Og det er nok av prosjekter i kommunen som står på vent. Men om de ikke vil ha det, så må vi se på om vi skal trekke midlene tilbake, eller hva vi gjør, sier hun.

– Har du forståelse for at lærerne mener de mangler kompetanse?

– Det ligger i kortene at lærerne må få hjelp. Hvis de hadde ønsket å være med og komme med innspill, må de gjerne gjøre det, sier hun.

Hun sier hun har full tillit til hvordan skolene selv vil håndtere ordningen. De ønsker ikke å detaljstyre hvordan de skal innføre dette.

– Kunne du tenke deg å møte dem og snakke om behovene de mener at de har i fremtiden?

– Ja, det vil jeg gjerne. Jeg stiller opp når som helst, sier Hilde Søraa.