Dårlige rutiner for renhold og personlig hygiene, bekymringsmeldinger om matforgiftning, manglende forebygging og brudd på varsling, var Mattilsynets konklusjon i en rapport til sushirestauranten på Amfi Alta.

I et forhåndsvarsel om vedtak til Sushi Point heter det at: «Mattilsynet fant brudd på regelverket for trygg mat knyttet til internkontroll, forurensningsfare og personlig hygiene, og vi forhåndsvarsler derfor vedtak om å rette dette.»

«Dere må gjennomgå og forbedre rutinene for renhold og personlig hygiene, samt se hva fareanalysen deres sier mht å forebygge virussmitte; og eventuelt revidere denne dersom den er mangelfull», heter det videre.

Hva angår bekymringsmeldingene ble det ikke gjennomført inspeksjon, Mattilsynet har derfor ikke noen sikker bekreftelse på at det er hold i bekymringsmeldingene, men de «anser det på nåværende tidspunkt som sannsynlig at sykdom hos ansatte er årsaken til at kunder er smittet.»

Flere ansatte var syke

I rapporten heter det at restauranten i løpet av to uker i mars 2017 sykmeldte seks ansatte på grunn av mage/tarm-infeksjon. Sushi Point får her kritikk for å ikke ha satt i gang flere smitteforebyggende enn tiltak det de gjør til vanlig. Videre heter det at ansatte som har vært syke har kommet på jobb igjen etter 24-48 timer, til tross for at de har syke barn hjemme.

– Vi mener regelverket er brutt fordi dere ikke har gjennomført tiltak for å stoppe smitteutbruddet. Dere må derfor gjennomgå rutinene for renhold og personlig hygiene, for å se hva dere kan gjøre annerledes i lys av denne hendelsen. Dere må også se hva fareanalysen deres sier med henhold til å forebygge virussmitte, og eventuelt revidere denne dersom den er mangelfull.

– Dere har heller ikke varslet Mattilsynet slik dere plikter. Mattilsynet vurderer at regelbruddet har satt mattryggheten i fare, skriver de.

Ikke nødvendig med vedtak

Mattilsynet opplyser at det ikke er nødvendig å fatte noe vedtak, da Sushi Point rettet opp avvikene med en gang.

– Vi påpeker derfor bare nå deres plikt til å ha renholdsrutiner som tar høyde for å fjerne virussmitte, heter det.

Sjekker alt

Virus og sykdom er vanskelig å forutse, men Poa Sam Chiang forsikrer at de tar alle mulige forhåndsregler ved deres restauranter. Maten skal det uansett ikke være noen problemer med.

– Vi får ferskvarer cirka tre ganger i uka. Laksen, for eksempel, som kommer inn på mandag blir vanligvis brukt opp på en og en halv dag. Vi selger kun ferskvarer og har ikke hatt problemer med matforgiftning ved noen av våre restauranter. Da jeg fikk beskjed om mulig matforgiftning tok vi flere tester av maten vår – det er alltid førsteprioriteten, sier Chiang, og beklager på det sterkeste det som har skjedd. Prøvene fra maten skal ikke ha gitt utslag.