Altaposten har etterspurt en detaljert oversikt fra Statnett over hvem som er lovet tilknytning, og har fått reservert kraft de neste årene. Oversikten viser at det i Finnmark er prosjekt som har fått reservert 588 MW kraft totalt. Equinor alene tar 510 MW, men denne leveringen forutsetter elektrifisering av Melkøya og linjebygging Skaidi - Hammerfest.

I praksis betyr det at Equinor beslaglegger så stor dele av kraftressursen at det gir nei til alle nye prosjekt som krever tilknytning og en større mengde levert kraft. Av de 78 MW av totalkraften som gjenstår når Equinor har fått levert sitt, går 21 MW til Sør-Varanger under nettselskapet Barents Nett, og 22 MV til Alut (Alta Kraftlag) og 21 til Lucerna over stasjon i Kvalsund.

Ikke strøm igjen til finnmarksprosjekt dersom Equinor får 510 MW slik de har fått reservert.

Øst-Finnmark taperen

Øst-Finnmark har fått reservert 21 MV, det vil si at de neste årene vil ha tilgjengelig rundt fire prosent av den kraften Equinor ifølge Statkraft har fått reservert.

– Vi har reservert nettkapasitet til 1150 MW nytt forbruk nord for Ofoten. Altså ikke kun i Finnmark. Det er en økning på 80 prosent fra dagens forbruk, sier Ingerid Zimmermann, kommunikasjonsrådgiver i Statnett.

Det betyr at det er betydelig kraftunderskudd i region nord ut fra dagens produksjon. Det er heller ikke nok kapasitet i nettet til nye prosjekt. Manglende nettkapasitet rammer også produksjon av kraft, blant annet to vindkraftprosjekt i Øst-Finnmark som kun har fått lov å bygge ut en mindre del av kraftproduksjonen de har konsesjon på. Først med økt linjekapasitet (Skaidi - Varangerbotn) vil det være mulig å ta ut vindkraftpotensialet i Øst-Finnmark.

Kraft nok til alle?

Tidligere Hammerfest-ordfører som nå er en av regjeringens viktigste rådgivere, Marianne Sivertsen Næss, har gått hardt ut og krevd elektrifisering av Melkøya og Wisting. I et leserinnlegg tidligere i oktober skriver nåværende ordfører i Hammerfest, Terje Wikstrøm:

«Påstanden er at Equinor har reservert «så å si all kapasitet». Det er feil. Equinor har ikke reservert all kapasitet. Equinor har reservert omtrent halvparten av kapasiteten, så det er nok av plass til annen industri. Det som er fakta er at det ikke ville blitt noe av den sårt tiltrengte 420-kV-linjen uten Equinor, og deres bidrag.»

Direktør i Hammerfest Energi, Gudrun Rollefsen, bekrefter at hun har delt et mye likt budskap som Wikstrøm har argumentert for i sitt innlegg når det gjelder selve 420-linja. Ifølge Wikstrøm har Equinor kun fått reservert halvparten av kapasiteten, og at det er nok strøm og linjekapasitet til også nye industriprosjekt i Finnmark.

Utgangspunkt i linja

– Mitt budskap tar utgangspunktet i at dagens 420 kV-linja må videreføres fra Alta til Hammerfest. Den vil trolig ha en kapasitet på om lag på 800 MW, og når Equinor har fått reservert 380 MW til elektrifiseringen av Melkøya og 80 MW til Wisting, er nær halvparten av kapasiteten i denne linja igjen til andre prosjekt. Men det er i dag flaskehalser i nettet inn mot Finnmark og disse må også få stor oppmerksomhet og fjernes. Jeg mener likevel at det er klokt få på plass tung infrastruktur, som 420 kV linje, når muligheten nå er her, gjennom en stor bruker slik Statnett krever. Samtidig må vi jobbe raskt videre med både flaskehalser og 420-linje videre østover slik at vi tilrettelegger for både nye industri og kraftproduksjon, forklarer Rollefsen.

– Men er det ikke sånn Statnett hevder at alle nye potensielle etableringer får nei til forespørsel om reservering fordi det verken er kraft eller linjekapasitet?

– Litt av problemet med nettutvikling per i dag er at det ikke gjøres vesentlige investeringer før et definert behov er klarlagt. Det betyr at nettutbygging nesten alltid «henger etter». Dermed har vi vesentlige flaskehalser i linjenettet inn mot Finnmark som må løses, samtidig som vi trenger mer produksjon av fornybar kraft. Jeg mener at det er viktig og riktig å elektrifisere Melkøya med tanke på våre internasjonale forpliktelser, og for å få ned CO2-utslippene i Norge. Men vi må ikke glemme de andre utfordringene i nettet.  Equinor må for øvrig bidra med betydelig finansiering i prosjektet, noe som kan gjøre det lettere for Statnett å få bygd linja videre til Øst-Finnmark.

– Vil Hammerfest Energi ha muskler til å bygge ny linje for å dekke økt behov dersom Statnett ikke bygger 420 kV-linja?

– Statnett har tidligere sagt at det er elektrifiseringa som er utløsende for 420 kV, både til Skaidi og Hammerfest. Uten elektrifisering vil linja til Skaidi driftes på 132 kV, og 420 til Hammerfest gjennomføres ikke.  Vi har ikke vurdert hva vi eventuelt må gjøre dersom planene endres. Som sagt tror vi at politikerne vil ønske å redusere CO2-utslippene og gå for elektrifisering og dermed også gi grønt lys for 420 kV-linja både til Skaidi og Hammerfest, sier direktøren i Hammerfest Energi, Gudrun Rollefsen.