Stortingsrepresentanten for Senterpartiet, hjemmehørende i Hasvik, hevder at Senterpartiet var nær å få gjennomslag for at Kløfta-utbyggingen skulle gis oppstartsbevilgning i statsbudsjettet for 2023.

Stemmer det Iversen forteller Altaposten har det andre regjeringspartiet, Ap, vært villig til å prioritere inn Kløfta-prosjektet. I regjeringens opprinnelige forslag var nemlig ikke Kløfta en del av statsbudsjettet for 2023.

Ifølge Iversen ble Kløfta etter press fra Senterpartiet imidlertid en del av regjeringens innstilling for veiprosjekter i forhandlingene med SV.

– Nå blir det ingen start på en helt nødvendig Kløfta-utbygging. Et svært viktig prosjekt for hele Finnmark, i og med at dette er flaskehalsen i transportåren som sørger for at oppdrettslaks og hvitfisk fra fylket når markedene i Europa, hevder Iversen.

– Betyr det at Senterpartiet mener at det er SVs prioriteringer som har gjort at Kløfta har falt ut?

– Regjeringen er avhengig av SV som budsjettpartner for å få statsbudsjettet vedtatt i Stortinget. Det betyr at SV får sterk innflytelse også på hvilke veiprosjekter og geografiske områder som blir prioritert. Denne gang har SV prioritert byvekstavtale for Fornebubane og et stort gang og sykkelveiprosjekt i Rogaland foran det viktige veiprosjektet i Finnmark, sier Iversen, og legger til:

– Det er veldig beklagelig for Finnmark. I Senterpartiet har det vært bred enighet om at det er Finnmarks tur, og at Kløfta-prosjektet måtte prioriteres. Det var aldri noen tvil om dette.

Altaposten har etterhvert fått tilsvar for Knag Fylkesnes. Les under: