Alle foretakstillitsvalgte (FTV) og Foretakshovedvernombud (FHVO) fikk møteinnkalling til informasjons og drøftingsmøte 11.01.23. Vedlagt i møteinnkalling var: «Utkast mandat Finnmarkssykehuset 2.0» og vedtak av «mandat Finnmarksykehuset 2.0».

På møtet den 11. jan 2023 ble «mandat Finnmarkssykehuset 2.0» (FIN 2.0) presentert for samtlige 15 foretakstillitsvalgte og foretakshovedvernombud ved Finnmarkssykehuset i grove trekk. Mandatet er en total omorganisering av Finnmarkssykehusets organisering, hvor vi skal bort fra stedlig ledelse og over til faglig tverrgående organisering på tvers av lokasjoner innenfor de ulike fagfelt.  Sentralt i mandatet står det å skape lik praksis i foretaket og medvirke til felles resultater på tvers av lokasjoner.

På møtet 11.01.23 hadde de 15 FTVer og FTVO mange spørsmål, innspill og kommentarer. Til møteprotokoll kom 6 protokolltilførsler, signert av 9 foretakstillitvalgte (fra 9 ulike fagbevegelser/fagorganisasjoner).  Det sies at det aldri før har vært noe møte med så mange protokolltilførsler, dette sier noe om den ekstraordinære situasjon vi står i og engasjementet rundt denne situasjon.

Spørsmål, innspill og kommentarer på møtet 11.01.23 og i protokolltilførslene fra de foretakstillitsvalgte omhandler i korte trekk 3 hovedutfordringer med «mandat FIN 2.0», disse er:

1) Brudd på hovedavtalens § 29 og 31

2) Mangel på; hensikt/mål/utredninger/ konsekvensanalyser

3) Feil tidspunkt

1) Brudd på Hovedavtalen:

I møte med ledelsen den 11. jan sier foretakstillitsvalgte at mandat FIN 2.0 innebærer brudd på Hovedavtalens § 29 og § 31. Dette er også skriftliggjort gjennom protokolltilførsler. Foretakstillitsvalgte redegjør for hvorfor de mener her foreligger hovedavtalebrudd, det omhandler i korte trekk at de tillitsvalgte ikke opplever å ha fått reel innflytelse når det gjelder beslutning om mandatet vedtatt 4. januar, og ikke har fått mulighet til å komme med sine innspill før mandatet ble vedtatt 4. januar.

Foretakstillitsvalgt Marianne Smith-Novik er kritisk til ledelsens iver etter å omorganisere. Foto: Tom Skoglund

Mandat FIN 2.0 innebærer en stor omstrukturering bort fra stedlig ledelse over til tverrgående faglig organisering.

Finnmarkssykehuset har i dag 4 klinikker (Kirkenes sykehus, Klinikk Alta, Hammerfest sykehus og Sami Klinihkka) med stedig ledelse, dvs hver klinikk har sin egen ledelse på stedet. I Alta er det Lena Nielsen som er leder (eller klinikk leder som det heter) for Klinikk Alta. Hun har som kjent sagt opp sin stilling som klinikk leder for Klinikk Alta, men hevder det ikke har sammenheng med at kommende omorganisering gjennom mandat FIN 2.0 vil medføre at hennes stilling som klinikk leder forsvinner.

Mandat FIN 2.0 innebærer at alle 4 klinikker mister sine stedlige ledere. Hele Finnmarksykehusets struktur skal omorganiseres over til «tverrgående faglig organisering». Dette innebærer at man går over til å tilhøre samme faglige enheter på tvers av lokasjoner, med en felles leder innenfor hvert fagfelt. For eksempel Psykisk helsevern og rus i Alta skal organiseres sammen med Psykisk helsevern og rus i Hammerfest, Kirkenes og Karasjok - og ha felles en og samme leder for alle disse 4 lokasjoner av Psykisk helsevern og rus. På samme måte vil de andre faglige enheter omorganiseres likedan; dvs lab/røntgen i Alta, Kirkenes og Hammerfest får en felles leder.

Hvor denne ene faglige leder for hvert fag skal være fysisk, er uvisst. Det som er sikkert er at ledelse på stedet (stedlig ledelse) forsvinner.

2) Mangel på hensikt, utydelig mål, mangel på konsekvens-/risikoanalyser, mangel på utredning:

Det er ikke foretatt utredning på hva man oppnår med denne omorganisering, ei heller konsekvensanalyser eller skikkelige risikoanalyser av hva man vil risikere gjennom denne omorganisering. Vi går i gang med en omorganisering som har et svakt og udefinert mål, med en uklar hensikt, som i tillegg vil bli svært krevende for de ansatte. Det er kort sagt gjort dårlig grunnarbeid, og derfor vanskelig «å samle troppene» omkring mandat FIN 2.0.

Foretakstillitsvalgte foreslår derfor at man begynner med grunnarbeidet og foretar skikkelige utredninger og grundige risikoanalyser/konsekvensanalyser av ulike omstruktureringsalternativer, hvor FIN 2.0 gjerne kan være et alternativ men at man har flere andre alternativ, deriblant også null alternativet (dvs beholde organisering slik den er i dag) som foretakstillitsvalgte for Den Norske Legeforeningen Thoralf Enge, påminner om.

Foretakstillitsvalgte viser til at man gjennom de siste år med stedlig ledelse har klart å bygge opp og oppnå en rekke gode resultater på en rekke ulike områder i Finnmarkssykehuset. Gjennomgående pekes det på stedlig ledelse som nøkkelen bak disse gode resultater og suksess. Da det å ha stabil ledelse med lokalkunnskap, og det å ha leder som er synlig for de ansatte bidrar med og medfører forbedret kvalitet og økt pasientsikkerhet.

Man er nødt for å gjøre godt grunnarbeid og sikre at man går for alternativ hvor man ivaretar det man møysommelig har klart å bygge opp - som består av enkeltpersoner, godt samarbeid og oppbygd kompetanse. Arbeid som har tatt mange år å bygge opp. Det tar lang tid å bygge opp, men det er fort gjort å rive ned. Grundig og godt grunnarbeid er derfor nødvendig for veien videre.

Sami Klinihkka lurer på hvordan man gjennom denne omorganisering skal kunne utføre Sami Klinihkka sitt særoppdrag om å styrke helsetilbudet for den samiske befolkningen, særlig når de nå mister sin stedlige ledelse i Karasjok og skal over til felles ledelse med Hammerfest, Alta og Kirkenes på tvers av fag.

3) Feil tid

Det er også kommet tilbakemeldinger fra foretakstillitsvalgte at det er feil tid. Ansatte opplever å ha vært gjennom omstilling etter omstilling, og har dessuten gjennomført en krevende tid med pandemi. Når man i tillegg vet gjennom bl.a. forskning ved Statens arbeids- og miljøinstitutt at all omorganisering er krevende for ansatte og for arbeidsmiljø, og at det kreves inkludering, rettferdighet og støttende ledelse for å gjennomføre enhver omorganisering, så er dette ytterligere ett klart og tydelig stoppsignal om å nå legge til side «tempoplanen» til mandat FIN 2.0, og istedenfor starte med grunnarbeidet gjennom skikkelige utredninger og grundige sikkerhets- og risikoanalyser.

For å lykkes med omorganisering behøves involvering av tillitsvalgte gjennom planlegging, og gjennom utredninger og risiko-/konsekvensanalyser. Samt at ledelsen sammen med de tillitsvalgte vedtar det alternativ man i samarbeid kommer fram til er det beste for Finnmarkssykehuset og for folket som det skal betjene med sine helse- og sykehustjenester. Med mandat FIN 2.0 har man startet i feil ende og på feil måte, man har startet med vedtak om mandat FIN 2.0 uten å ha utredet og uten grundige risiko-/konsekvensanalyser, og uten involvering av de tillitsvalgte før mandatvedtak.

Hvordan Finnmarkssykehuset organiseres vil ha stor påvirkning på framtida for oss som skal bo og jobbe i Finnmark i årene framover, dette arbeidet må derfor gjøres grundig og skikkelig helt fra grunnen av.

Mariann Smith-Novik

Foretakstillitsvalgt

Norsk Psykologforening