Hva tenkte egentlig fylkesråd for samferdsel Kristina Hansen (AP) på da hun kjøpte inn reservefartøyet «MS Hollendaren», der eneste finansiering er kutt i rutetilbudet for de samme rutene som båten skulle sikre?

Den 3. juli 2020 kunne Fylkesrådet informere om at de hadde tegnet kontrakt på kjøp av et nytt reservefartøy til Måsøysambandet. En virkelig gladsak fra Ap, Sp og SV, og det kunne det vært om finansiering og avtaler var i orden når bestillingen ble gjort. Men har det ikke vært for hva dette kostet og hvordan det skulle finansieres visste de knapt nok selv. Det lå ikke inne i gamle Finnmark fylkeskommune sine budsjetter fra 2018, og heller ikke inne i fellesnemndas budsjett i 2019. En slik investering i titalls-millioner klassen, var det ikke vanskelig å argumentere for at Finnmark egentlig ikke hadde råd til. Konsekvensene må innbyggere og næringsliv som benytter hurtigbåt og ferger i fylket nå bære.

Av alle ugjennomtenkte vedtak som er gjort for å styre Finnmark inn i et økonomisk uføre framstår denne saken som den aller villeste, muligens slått av hvor mange millioner som er brukt på å ødelegge fergetilbudet til Årøysamfunnet. Saken får selv budsjettvedtak som «Fisk til marked»-pakken på 820 millioner, fergekai Kjerringholmen Strømsnes til 130 millioner, ferge til Hasvik sambandet på 150 millioner og de 350 millionene til FV 98 Ifjord-Lakselv fremstår som blekne sammenligninger. Disse var i det minste bare valgflesk, som ble stanset straks valget var vunnet i 2019. Man kan spørre seg om det er denne strategien for brutte valgløfter Senterpartiet nå også har tatt med seg inn i regjering?

Vel, i 2020 vedtok likevel fylkesrådet anskaffelsen av en ny hurtigbåt. Litt som et troll opp av esken, gikk den etter hvert til kai i Havøysund. Båten er ikke budsjettert for i fylkets budsjetter, og den kom også uten at det fantes en avtale med Boreal om drift av den. Fylkestinget har hatt ekstremt mangelfull informasjon, og nå er fylkesrådets «medisin for den syke» å gjennomføre massive rutekutt for innbyggere i hele Finnmark. Forstå det den som kan.

Jo Inge Hesjevik Foto: Presse

I Troms og Finnmark har vi parlamentarisme der AP, SP og SV styrer i lag. Det betyr at det er utpekte politikere fra de nevnte partiene som har ansvaret for den daglige driften i fylkeskommunen. Det gjør det langt vanskeligere for media, opposisjonen og innbyggere å få oversikt over hva som rører seg i fylkeskommunen. Jeg vil derfor be Fylkesrådet om å komme med en åpen redegjørelse over hva kjøpet av MS Hollendaren koster i drift, renter og avdrag. Da må vi også få en tydelig forklaring på hvordan dette er finansiert. Om denne investeringen bidrar til at kollektivtilbudet i Finnmark kuttes, ja da framstår investeringen som direkte hodeløs.  Da blir det også rimelig å spørre om hvorfor Finnmark alene skal bære belastningen med dårlige avgjørelser i Fylkesrådet for Troms og Finnmark.

Denne saken startet i Finnmark fylkeskommune, men ble vedtatt og gjennomført av Fylkesrådet. For å få klarhet i hva som har skjedd fremmet Høyre derfor følgende forslag sist fylkesting: «Fylkestinget ber kontrollutvalget utføre en systematisk vurdering av etterlevelsen, oppfyllelsen og virkningen av budsjett og regnskapsvedtak i henholdsvis Finnmark fylkeskommune og Troms Fylkeskommune i perioden 2015 og fram til sammenslåing». Dette burde i utgangspunktet vært unødvendig, men skal fylket komme i posisjon til å levere bedre tjenester må vi starte med å rydde opp i egen økonomi. Vi er glade for at også et flertall i fylkestinget støttet en sånn gjennomgang.

I de fleste andre fylker er posisjonspartiene som regel de som må sikre god og fornuftig økonomistyring. I Troms og Finnmark er rollene snudd, og det er opposisjonen som må sitte i baksetet og rope brems.  Prisen for kaoset er det ingen andre enn vi som bor her som må betale.

Jo Inge Hesjevik

Fylkestingsrepresentant

Troms og Finnmark Høyre