Svar på spørsmål fra Norges Lastebileier-Forbund

Regionsjefen i NLF, Odd-Hugo Pedersen, har stilt flere gode spørsmål til fylkespolitikerne om partienes forhold til samferdselspolitikk.

Det er bra at samferdsel får fokus i valgkampen, men enda viktigere at det blir fulgt opp med konkrete forslag i fylkestinget.

Finnmark blir eget fylke igjen fra 1. januar 2024. Pr. i dag vet vi lite om økonomien i det nye fylket, bortsett fra at det kommer til å bli svært krevende. Det vil bli en hard prioritering mellom en rekke gode tiltak. Hvis noe skal prioriteres opp, så må noe annet prioriteres ned. Ellers vil det ikke være troverdig.

Fremskrittspartiet har programfestet at vi vil prioritere asfaltering og vedlikehold av fylkesveiene. Rassikring, gang- og sykkelveier, samt flere hvile- og rasteplasser er også prioriterte oppgaver.

Når det gjelder NTP og riksveiene, så er det i utgangspunktet et statlig ansvar. Her må vi bare erkjenne at staten har sviktet Finnmark. Vi er avspist med smuler av ulike regjeringer. Det er tragisk at Kløfta/Eiby ikke er prioritert opp i NTP. Dette prosjektet burde vært ferdig for lengst. Det er et tverrpolitisk ansvar for alle partiene i Finnmark å få gehør for dette hos sine moderpartier.

Tall som viser at det er dobbelt så mange drepte og hardt skadde på fylkesveiene som på statlige veier (pr. kjørte km) bekrefter at fylkesveinettet ikke har vært prioritert. Vedlikeholdsetterslepet er enormt. Fremskrittspartiet nasjonalt har foreslått å opprette et forpliktende spleiselag mellom staten og fylkeskommunene, for å kunne utbedre de verste og mest ulykkes utsatte riks- og fylkesveiene.

Det har også vært foreslått et fylkesveiløft som det Troms har vedtatt, finansiert av lån for å gjennomføre en storskala utbedring av veinettet. Dette er et spenstig forslag som det nye fylkestinget må ta stilling til. Men med dagens rentenivå kan det bli tøft for en fylkeskommune som allerede i utgangspunktet vil ha en presset økonomi. Låneopptak like før fylkessammenslåingen må også betales.

Fv 882 til Hasvik/Loppa er en av fylkets verste strekninger. Den er viktig for transport av sjømat, og denne bør prioriteres høyest av sjømatveiene.

Frp er svært kritisk til regjeringens signaler om at dagens NTP er urealistisk og at rammene til ny NTP skal reduseres kraftig. Når regjeringen finner milliarder på milliarder til vanvittige symbolprosjekter som elektrifisering av Melkøya, så må det også finnes midler til utbedring av veinettet i Finnmark.

Vi kan ikke hoppe på toget eller trikken, og buss og fly er sjeldent et alternativ. Vi er avhengig av bil - og da må veinettet være så bra at det ikke blir en reise med livet som innsats.

Odd Erling Mikalsen

Fylkesordførerkandidat Finnmark Frp