Kort svar til Odd-Hugo Pedersen

Etterslepet på vedlikehold av Finnmarksveiene er stort. Finnmark SV mener det er på tide at vi blir prioritert i NTP.  Av flere grunner.

Beredskapen i fylket er sterkt svekket. I Pasvik kjører ikke ambulansen opp Pasvikdalen fordi veien er for dårlige. Akuttpasienter må her hentes med helikopter.

Av samme årsaker er det ikke moro å være pasient mellom Tana Bru og Austertana. Dette er ikke akseptabelt i 2023.

På grunn av klimaendringer ser vi at fisken forflytter seg nordover. Dette gir seg utslag på tungbiltrafikken fra kysten.

 Båtsfjord fylkesvei 891 og Hasvik/Loppa fylkesvei 882 er de veiene det blir sendt ut klart mest fisk på. Av disse er 882 også den veien som har størst økning på tungbiltrafikk de siste årene.

Dette er en trend som ikke vil snu. Snarere tvert imot. Hvordan kan vi spare? SV mener rassikring bør omprioriteres til et større bruk av snøkanoner.

Skredvoller og overbygg er ekstremt kostbart og for prisen av en skredvoll kan rassikre store områder om ikke hele fylket. Der er det penger å spare. Samtidig som ny teknologi vil gi nye kompetansearbeidsplasser i Finnmark. Hver gang det er snakk om vei i Finnmark får vi en liste med 3 alternativer. Som vi må sende sørover.

Vi i SV har tre veier vi jobber mot for øyeblikket. Kløfta, 882 og Pasvik. Fortsetter vi med dette, vil vi aldri få løst veiproblematikken i Finnmark. Jeg synes vi ser for smått når vi tenker utvikling av fylkesveiene i Finnmark.

Vi kjemper mot store prosjekter sørpå. SV kommer til å kjempe for at vi samler veiene inn i en pakke og sender signaler om at nå er det er på tide vi i Finnmark får et virkelig løft på fylkesveiene. Næringslivet, befolkning, sikkerhetsmessige forhold og den arktiske vinteren forlanger det.

Cato Kristiansen (SV)

Fylkesordførerkandidat