Den tredje dagen var det et bryllup i Kana i Galilea. Jesu mor var der. 2 Også Jesus og disiplene hans var innbudt. 3 Da vinen tok slutt, sa Jesu mor til ham: «De har ikke mer vin.» 4 «Kvinne, hva vil du meg?» sa Jesus. «Min time er ennå ikke kommet.» 5 Men moren hans sa til tjenerne: «Det han sier til dere, skal dere gjøre.»

6 Det sto seks vannkar av stein der, slike som brukes i jødenes renselsesskikker. Hvert av dem rommet to eller tre anker. 7 «Fyll karene med vann», sa Jesus til tjenerne. De fylte dem til randen. 8 «Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren», sa han. Det gjorde de. 9 Kjøkemesteren smakte på vannet. Det var blitt til vin. Han visste ikke hvor den var kommet fra, men tjenerne som hadde øst opp vannet, visste det. Da ropte han på brudgommen 10 og sa: «Alle andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.»

11 Dette var det første tegnet Jesus gjorde, det var i Kana Galilea. Han åpenbarte sin herlighet, og disiplene hans trodde på ham. 12 Deretter dro han ned til Kapernaum sammen med moren, brødrene og disiplene sine, og der ble de noen dager.

I evangeliet etter Johannes, kapittel 2 vers 1-11 finner vi teksten om bryllupet i Kana der Jesus gjør vann om til vin. En handling som sprenger rammen for alt som kan kalles naturlig. Vinunderet åpenbarer Jesu herlighet. Ikke nok med at underet i seg selv var banebrytende, men teksten sier oss at den vinen som Jesus kom med smakte bedre enn den første som var blitt servert. Dette var høyst uvanlig på den tiden, og man kan antyde at selve hendelsen har en større betydning enn vinunderet i seg selv.

Den nye vinen kan sees på som den nye pakt som Jesus er i ferd med å opprette med sitt folk. I Jeremia 31,31 står det: «Se, dager skal komme dager sier Herren, da jeg slutter en ny pakt med Israels hus og Judas hus». For å forstå dette må vi få et overblikk og se på loven, profetene og skriftene som jødene forholdt seg til. I det gamle testamentet har Gud utvalgt Israels folk og gitt de en lov som veiledning for hvordan de skal leve. I all hovedsak var det syndoffer som krevdes for at menneskene kunne få tilgivelse for sine synder. Det var brennoffer i form av et dyr uten feil, for eksempel et lam.

I tekstene fra gamle testamentet er det også profetier om en Messias. En som skal være frelser for folket sitt, Guds sønn til det jødiske folk.

Vinunderet i Kana demonstrerer at Guds rike er nær, ved at Jesus begynner sin tjeneste. Oppfyllelsen av frelsesløftene i gamle testamentet har her fått sin begynnelse. Når Jesus gjør vann til vin, er dette både starten på Hans tjeneste og begynnelsen på en ny tid. I Hebreerbrevet 8,6 står det: «Men nå har Kristus fått en langt høyere prestetjeneste, siden han er mellommann for en pakt som er så mye bedre og hviler på bedre løfter». Disse løftene blir synliggjort i evangeliet som kommer med Jesus. Etter vinunderet i Kana fortsetter Jesus å gjøre sin tjeneste, der han taler til folket om Guds rike og helbreder syke. Ved en anledning forteller Jesus en lignelse om hva som skjer hvis man fyller ny vin i gamle skinnsekker.

Han forklarer at den nye vinen vil sprenge de gamle skinnsekkene og de vil bli ødelagt. Jesus forteller oss at ny vin må fylles i nye skinnsekker for å bli bevart. I Lukas 5,39 forklarer Jesus at mennesker kan ha vanskeligheter med å ta imot det som er nytt: «Ingen som har drukket gammel vin, vil ha den nye like etterpå.

For han sier: Den gamle er best». Dette sier Jesus med vemodige ord da han beskriver mennesker som er tilfreds med lovens gamle system og tradisjoner, og som ikke er villige å ta imot evangeliet. Slik som vinens gjæringsprosess gjør at gamle skinnsekker utvider seg og sprenger, slik sprenger Jesus rammene for lovens gamle system og tradisjoner. Jesus er den nye vinen.

Han er selve oppfyllelsen av loven. I gamle testamentes lover, krevdes et feilfritt offerlam for å gjøre opp menneskets synd og skyld. Jesus er selve offerlammet som gjør opp verdens synd og skyld på korset en gang for alle, og gjennom dette oppretter en ny pakt med bedre løfter til oss. I den nye pakt gjelder bare «tro som er virksom i kjærlighet» (Gal 5,6).

Vi kan alle gjennom troen på det Jesus har gjort for oss, bli frelst. Å gå tom for vin i et bryllup var regnet som en stor skandale, men Jesus redder festen ved å gjøre vann til vin. Den nye vinen vi alle kan få glede av.

Jorunn Granerud