«Nytt år, nye muligheter», sier vi gjerne til oss selv i det vi tar fatt på januar. Nyttårsaften blir en markør på at et år er lagt bak oss og et nytt venter. Slik er det også med dåpen. Dåpen er et rituale hvor vann blir tegnet på renselse og et nytt liv. I en samtale mellom Jesus og en mann som het Nikodmus sier Jesus at «Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike» (Joh 3, 3). Nikodemus, som var en kjent og stor lærer innen jødisk tro, blir overrasket over dette og spør om hvordan en som er gammel, kan bli født? «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?», spurte han. Da svarte Jesus at «den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike». En endring må skje, noe nytt må bli skapt i oss for at vi kan komme til Gud. Noen har forstått dette som at det å bli døpt er det som skal til for å bli frelst, og er man ikke døpt så kan man ikke bli frelst. Men om man følger samtalen videre så sier Jesus at «den som tror på ham (her snakker Jesus om seg selv) skal ha evig liv» (vers 15). Å tro på Jesus er det som gir evig liv. Å tro på Jesus er det som skaper endring og en ny status overfor Gud.

Men hva skjer så i dåpen? Hvorfor blir vi døpt? «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave» (Apg 2, 38). Å bli døpt i Jesu navn vil si å døpes på det som Jesus er og har. Vi blir tilgitt, vi blir frelst og vi får Gud i oss. Vi blir ny. Det er ikke noe vi selv gjør eller tar styring over, men det er en hellig og underlig gave fra Gud. Vi kan velge å la oss døpe og å bære frem barn til dåpen, men det som skjer i selve dåpen er det kun Gud som gir oss.

Ordet «ny» kan forstås på to ulike måter slik det blir brukt i Bibelen. Den ene måten er «ny» ut fra en kronologisk forståelse. At noe er nyere enn noe annet. For eksempel vil et spedbarns liv være nyere enn et voksent menneske sitt liv. Kanskje var det ut fra en slik forståelse at Nikodemus spurte Jesus om han måtte inn i mors liv igjen og bli født på ny? Den andre forståelse for ordet er ut fra ny i kvalitet. Noe er det samme, men endrer seg likevel i kvalitet. Et eksempel på det er et lite frø som kommer i jorden, brytes ned, får næring og blir til et stort tre. Det er det samme, men likevel noe helt annet. Når vi tar imot Jesus så forblir vi den samme, men samtidig blir vi helt ny. Vi blir tilgitt og rettferdige. Vi får Den hellige ånd som er i oss. Vi blir barn av Gud og vi får arv i himmelen. Det gamle livet er lagt bak oss og et nytt liv venter. Dåpen blir en slags nyttårsaften som markerer overgangen. Et nytt liv med nye muligheter.

Søndagens bibeltekster

Matt 3,13-17:

13 Da kom Jesus fra Galilea til Johannes ved Jordan for å bli døpt av ham. 14 Men Johannes ville hindre ham og sa: «Jeg trenger å bli døpt av deg, og så kommer du til meg?» 15 Jesus svarte: «La det nå skje! Dette må vi gjøre for å oppfylle all rettferdighet.» Da lot Johannes det skje. 16 Da Jesus var blitt døpt, steg han straks opp av vannet. Og se, himmelen åpnet seg, og han så Guds Ånd komme ned over seg som en due. 17 Og det lød en røst fra himmelen: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede.»

Jes 42,1-6:

1 Se, min tjener, som jeg støtter, min utvalgte, i ham har jeg min glede. Jeg har lagt min Ånd på ham, han skal føre retten ut til folkeslagene.

2 Han skriker ikke og roper ikke, hans røst høres ikke i gatene.

3 Han bryter ikke et knekket siv og slukker ikke en rykende veke. Med troskap skal han føre retten ut.

4 Han skal ikke slukne og ikke knekkes før han har satt retten igjennom på jorden. Fjerne kyster venter på hans lov.

5 Så sier Gud Herren, som skapte himmelen og spente den ut, som bredte ut jorden og alt som spirer der, som gir pust til folket på jorden og ånd til dem som ferdes der:

6 Jeg, Herren, har kalt deg i rettferd og grepet din hånd. Jeg har formet deg og gjort deg til en pakt for folket, til et lys for folkeslagene

Apg 18,24-19,7:

24 Til Efesos kom nå en jøde ved navn Apollos, han stammet fra Aleksandria. Han hadde ordet i sin makt og var godt kjent i skriftene. 25 Apollos hadde fått undervisning om Herrens vei. Han forkynte med stor glød og underviste grundig om Jesus, enda han bare kjente Johannes-dåpen. 26 Han begynte å tale fritt og åpent i synagogen, og der fikk Priskilla og Akvilas høre ham. De tok seg av ham og ga ham enda grundigere kjennskap til Guds vei. 27 Da han ønsket å reise til Akaia, oppmuntret brødrene ham og skrev til disiplene at de måtte ta imot ham. Han kom dit og ble ved Guds nåde til stor hjelp for dem som hadde kommet til tro. 28 For han satte jødene ettertrykkelig på plass når han i åpent ordskifte beviste ut fra skriftene at Jesus var Messias.

1 Mens Apollos var i Korint, reiste Paulus gjennom innlandet og kom til Efesos. Der møtte han noen disipler 2 og spurte dem: «Fikk dere Den hellige ånd da dere kom til tro?» De svarte: «Vi har ikke engang hørt at det er noen Hellig Ånd.» 3 «Hva slags dåp er dere døpt med da?» spurte han. «Johannes-dåpen», svarte de. 4 Da sa Paulus: «Johannes døpte med en dåp til omvendelse. Han sa til folket at de skulle tro på ham som kom etter ham, det er Jesus.» 5 Etter å ha hørt dette lot de seg døpe til Herren Jesu navn. 6 Og da Paulus la hendene på dem, kom Den hellige ånd over dem. De talte i tunger, og de talte profetisk. 7 Det var omkring tolv menn i alt.

Karen Colban Hoel