Altapostens redaktør bruker sterke ord når han kommenterer innlegget vårt om avviksmeldingene knyttet til ambulansetjenesten i Alta, og velger samtidig å hoppe over det sentrale poenget: 28. april ble han informert om at Finnmarkssykehuset har svart ut til kommunen.

Kritikken vår mot avisa – ikke journalisten – er at oppklaringen ikke har vært prioritert av redaksjonsledelsen. Forklaringen i redaktørens svarinnlegg viser kanskje aller først at Finnmarkssykehuset og Altaposten har ulik forståelse av hastegraden med å få oppklart urovekkende og alvorlige påstander, og faktiske feil.

Dermed får inntrykket om at det er usikkert om ambulansebilen kommer dersom du blir alvorlig syk, eller at det er fare for liv, tid til å slå rot. Det er altså ikke tilfelle, og det synes vi leserne fortjener å bli informert om. Dette er viktig for oss, og det er viktig for innbyggerne.

Vi gjør oss heller ikke til dommere over legevakten, som redaktøren hevder. Vi har svart ut konkrete avvik som er oversendt fra legevakten i Alta.

Vi har tatt avvikene på største alvor, det er særlig viktig når budskapet er så alvorlig. Derfor har vi også gått svært detaljert gjennom disse. Det er altså de konkrete avvikene klinikken har uttalt seg om, ikke organisering og drift av legevakten generelt. Vårt bestemte inntrykk er at Alta legevakt generelt representerer en sterk faglig kvalitet, og er en veldrevet legevakt.

Finnmarkssykehuset oppfordrer alle til å melde fra om avvik, slik at vi kan lære og forbedre oss. Å etablere en god meldekultur har også vært et spesielt fokusområde i Klinikk prehospitale tjenester siden juli 2022. Resultatet av arbeidet har gitt gode resultater så langt, vi ser at det meldes flere avvik, at de svares ut og at forbedringseffekten også omsettes i drift. Vi er ikke i mål, men vi er kommet mye lengre, og er på riktig vei.

Redaktøren slår også fast at vi ikke ønsker åpenhet, og på denne måten hindrer journalistene å gjøre jobben sin. Neida, vi heier på media og på kritisk journalistikk, men som sagt: Oppfølgingen har tatt lang tid. Det handler om prioritering.

Så får retoriske grep i debatten som hersketeknikker, karakteristikker og devaluering, stå for avsendernes regning.

Og som redaktøren vet, vil vi være til tjeneste også neste gang avisen tar kontakt.

Trond Carlson, klinikksjef prehospitale tjenester

Eirik Palm, kommunikasjonssjef