En lovendring ved tusenårskiftet gjorde norske apotekansatte til en del av det norske helsevesen. Enkelte helsetjenester flyttes til apotekene, for eksempel veiledning i bruk astma-inhalator, men kjerneoppgaven er kvalitetssikring av utleveringen av legemidler.

– Vi er en butikk, og opplever svært sjelden sinte kunder, sier daglig leder for Apotek 1 Nordlys, Andreas Dåvøy. Han sier han syns det er trist at NAV Alta må ty til vekter.

Annen virkelighet

– Det er riktig at vi jobber med helse, og det hender vi møter kunder som har det vanskelig i livet sitt. Men utgangspunktet for apotekbesøket er å kjøpe noe eller søke råd, ikke ta opp et problem. Vi ser nok en helt annen virkelighet enn det NAV og legene gjør, sier Dåvøy.

Vel har Dåvøy på sine 11 år opplevd enkeltepisoder, men neppe flere enn butikkledere flest, sier han.

– Jeg har pratet med en kollega, og erfaringen der var den samme. Bedre nå enn før.

Ventetid viktig

Dåvøy tror årsaken ligger i ventetid og teknologi.

– Elektroniske løsninger for resept har gitt mindre rom for feil, og ventetiden går ned. Vi har målrettet investert i kortere ventetid, og sett at det hjelper. Å kjøpe medisiner er også mindre tabu nå enn før, sier apoteklederen.

– Et trygt sted for ansatte og kunder, sier han.