Det sier leder for servicesenteret, Bjørn Conrad Berg.

–  Folk er folk, og de aller fleste er greie både på telefonen og i skranken. Vi har faste og gode regler om å være hyggelige tilbake uansett, sier Bjørn Conrad Berg i Alta kommune.

Lederen har jobbet ved servicesenteret i ni år, og sier at selv om det kan oppleves at samfunnet rundt oss har blitt tøffere, så har de ikke opplevd noen spesiell negativ trend ved servicesenteret.

– Selvfølgelig opplever også vi at enkelte kan være utålmodige i telefonen. Særlig sommerstid, når det haster å komme i gang med bygging av uthuset, garasjen eller hytta, sier Berg.

Aldri vurdert

– Når folk blir møtt av blide kundebehandlere, går det seg til, sier Berg, som sier han syns det er forståelig, men trist at NAV Alta har måttet ty til vekter i åpningstiden.

– Det anser vi som lite aktuelt for Rådhuset, og en type tiltak som ikke har blitt vurdert hos oss, sier han.

Servicesenteret omtales som kommunens pulserende hjerte, den inneholder kommunens sentralbord og resepsjon, og holder til ved hovedinngangen på Rådhuset.

Høysesong

Sommeren er og blir høysesong, og kundebehandlerne har hendene fulle med telefoner og saksbehandling av gravemeldinger, kartbestillinger samt nabolister i forbindelse med byggeprosjekter.  Berg har regnet på saken, og funnet at de ved sentralbordet besvarete 16.411 samtaler i årets første halvår. Mot 16.744 første halvår 2016.

– Det er en trend at stadig flere finner den informasjonen de søker på kommunens hjemmeside, og får utført sine tjenester på nett.

– Men det er fortsatt mange som ønsker å få hjelp av en virkelig person i den andre enden, sier Bjørn Conrad Berg.