Næringspolitikerne velsignet i går en ny og forsterket kommunal satsing på reiselivsnæringa. I tett samarbeid med næringen selv gjør man nå et ærlig og oppriktig forsøk på felles informasjon, booking og markedsføring.

Vi kommer nemlig ikke bort fra at satsingen i Alta har vært fragmentert og sterkt preget av mangel på kart og kompass, til tross for at vi smykker oss med begrepet Nordlysbyen. Vi har en rekke sterke varemerker og produkter som hver for seg er imponerende, men potensialet forløses neppe, uten at man klekker ut en felles strategi for hvordan volumet kan økes. Det trengs for å gi lønnsomhet og dermed muskler for å utvikle produktene, både gjennom kvalitet og nye investeringer og opplevelser. Vi trenger et større fokus på at næringen og enkeltbedriftene faktisk må tjene penger for å ta steget videre fra ildsjelnivået.

Nordnorsk reiseliv som paraplyorganisasjon har utvilsomt lyktes med å selge nordlyset inn til turistene, i etterdønningen av BBC-besøket. Det har Tromsø utnyttet i fullt monn, mens det er behov for et lokalt og regionalt løft som strekker seg lengere enn som så. Da må vi ha flere tanker i hodet samtidig, inkludert en felles arena for samarbeid. Det er ingenting i veien for at Alta og nabokommunene finner sammen, men det trengs også en kommunal kraftpakke.

Da er det forbilledlig at Visit Alta og North Adventure AS får med seg toneangivende aktører i byen på et treårig prosjekt. Med tanke på at turistene er ekstremt nysgjerrige på vinterland, kan det tenkes at timingen er velegnet for å utnytte effekten av jungeltromma, Tromsøs suksess og økningen i antall cruiseturister. Her er potensialet uforløst. Vi tror de forskjellige Alta-bedriftene har gode odds for å øke både interessen, omsetningen og lønnsomheten, blant annet ved å løfte i lag.

Når næringen tenker sammen, er det også utløsende for at politikerne får trua og bidrar med gode rammebetingelser. Næringssjef Jørgen Kristoffersen har selvfølgelig helt rett i at det trengs et nytt og effektivt verktøy, nå i form at et forpliktende treårsprosjekt der kommune og ni forskjellige bedrifter arbeider i samme retning, med profesjonelle selgere i front. Å utpeke henholdsvis et hotell og Alta bibliotek til turistinformasjon var eksempel på halvhjertet satsing uten visjoner og ambisjoner.

Da har vi mer tro på samarbeidsprosjektet som nå er i støpeskjea, der politikerne setter alle kluter til med 650.000 kroner i årviss støtte – og der enkeltbedriftene bidrar med egenandel. Det gir eierskap til prosjektet og en god miks for å sikre engasjement og medvirkning.