– Det som er nytt, er at et samlet reiseliv i Alta ønsker en ny modell, som er et viktig verktøy for å utvikle næringa. Da er det kommunen sin oppgave å bidra til at de lykkes med sine vekststrategier gjennom å støtte tiltaket, sier næringssjef Jørgen Kristoffersen.

I innstillinga til hovedutvalget for næring, drift og miljø legger han opp til at Alta kommune skal bidra med 650.000 kroner. I tillegg vil leverandører i Alta bidra med 400.000 kr, mens egeninnsatsen fra næringa utgjør 300.000 kr.

Deltakere som bidrar økonomisk, er Scandic Hotel, Thon Hotel, Sorrisniva, Northern Light Husky, Alta Museum, Holmen hundesenter, Glød Explorer, North Adventure, Pæskatun og Haldde Solutions.

Målet er å øke antall gjestedøgn i Alta ved hjelp av gode websider, profesjonell turistinformasjon, salg av aktiviteter over disk, markedsorienterte pakker, samt koordinering av aktiviteter og prioriterte arrangementer.

En lang historie

Det er ingen hemmelighet at drift av turistinformasjon, samt å få til et felles destinasjonsselskap, har vært vanskelig i Alta. Turistinformasjonen har vært flyttet rundt, og kommunen har bidratt med mellom 100.000 og 150.000 kroner. Når næringa nå står samlet bak ett prosjekt, er det lettere å bidra.

– Jeg er kjempeglad for at reiselivet har landet på en sånn sak, og blitt enige om å igangsette et så stort og langsiktig samarbeidsprosjekt, sier Kristoffersen.

Da Alta reiselivsforum blåste nytt liv i et felles prosjekt, fikk man på nytt fokus på saken. Det hele kom i gang etter at det kom henvendelse om et felles destinasjonsselskap i Finnmark, slik regjeringen har ønsket. Dette prosjektet krever imidlertid over to millioner kroner i innsats fra Alta kommune. Det anser administrasjonen foreløpig som urealistisk.

– Da er det fint at vi kan få på plass en lokal ordning i Alta først, sier Kristoffersen.

Masseturismen

Ved å legge turistinformasjonen til reiselivsekspertene i North Adventure, får man fagkompetansen til reiselivsaktørene i bunn.

– Nå samles næringa om salg og markedsføring. Her har vi også bookingløsning inkludert, sier Kristoffersen videre.

I Alta næringsforening, som har ledet jobben i Alta reiselivsforum, ønsker man ikke å kommentere saken ennå.

– Styret i næringsforeninga skal behandle saken om de skal overføre drifta av visitalta.no til prosjektet. Vi kan ikke uttale oss i saken før den er ferdig behandlet der, sier direktør Karianne Rygh Hjortdal.

Hun er nylig ansatt, og har ikke vært med å jobbe frem prosjektet.

Skilt og kart

I tilskuddet på 650.000 kr ligger også kostnader til skilting av turistinformasjonen, samt utgivelse av turistkart. Kommunen skal ha møterett i prosjektets årlige fellesmøte, i tillegg til å få tilsendt årlige markedsplaner og prosjektregnskap.

Turistinformasjonen ved Alta Bibliotek avvikles 1. mars i år.