Avgjørelsen om plassering av ambulansefly er historien om hvordan en rasulykke på Svalbard endrer hele ambulanseflyberedskapen i Norge. Strategidokumentet om ambulanseflytjenesten som nylig har vært ute på høring, er ikke bare interessant lesning. Det er også skremmende lesing. Det viser i all tydelighet hvordan beslutninger tas på et tynt og sviktende grunnlag av helseforetakene.

Styrking av flyambulanse-beredskapen til Svalbard det sentrale og overstyrende argumentet. Det vises til at Svalbards behov for luftambulanse har økt radikalt. Fra ett år til et annet, 2011 til 2012, er behovet økt med over 80 prosent. Den trenden har fortsatt slik at den i 2015 var på ca 140 % av behovet i 2011. I perioden 2006 til 2011 var den stabilt på ca 35 pasienttransporter per år. Hvorfor er det en slik økning? Strategidokument kommer ikke med noe annet svar enn å liste opp mulige årsaker.

Spørsmålet man stiller seg er: Skal Svalbards behov dekkes ved å redusere kapasiteten og beredskapen andre steder?

I strategidokumentet skrives det følgende om basen i Alta:

«51 % av oppdragene har hastegrad akutt eller haster.» « Altabasen har fått tilbakemelding fra Alta legevakt om at det oppleves stadig vanskeligere å få ambulansefly når de ønsker det.»

Det såkalte «nærsykehuset» i Alta blir sannsynlig uten akutt kirurgi, og alle akutt-tilfeller skal innom Hammerfest først for en stabilisering først før de overføres til UNN. Det er ekstreme klimaforhold langs hele Finnmarkskysten og korte rullebaner. Hele åtte småflyplasser kan nås med de to flyene som er stasjonert i Alta i dag. Flyplassen i Hammerfest er en av de flyplassene.

Hvordan kan man foreslå å ta bort et fly fra Altabasen uten å diskutere eventuelle konsekvenser? Hvis Alta legevakt signaliserer at det er vanskelig å få rekvirert ambulansefly - hvordan kan det da blir lettere hvis et fly flyttes fra Alta til Tromsø?

Verken strategidokumentet eller Lars Vorland administrerende direktør i Helse Nord klarer å gi et svar på hvordan beredskapen kan beholdes med en reduksjon i flyparken i Alta. Det er riktig som Vorland hevder i fd.no 1. juni. Flyene står ikke nødvendigvis i Alta eller på andre baser og venter. De er ute og flyr, og dirigeres dit det er behov. At det blir kortere flytid med en jet fra Tromsø til Alta, hjelper ikke mye hvis man ikke kan få pasienten fraktet dit.

Må det skje en alvorlig ulykke i Finnmark før Lars Vorland og helsefortakene snur?

Leif Wasskogleder Finnmark Venstre