To timer etter at han kom til legevakta i Alta ble han trillet ut av operasjonssalen på Universitetssykehuset i Tromsø.

– Selv om vi ikke har sykehus i Alta gikk det raskt å få nødvendig hjelp. Med debatten og de signalene som nå kommer i forhold til å fjerne det ene ambulanseflyet i Alta, er jeg slett ikke sikker på at det vil gå like bra for neste altaværing eller finnmarking. Legene som behandlet meg var klar på at minuttene og sekundene teller når det er snakk om alvorlige tilfeller av hjerteinfarkt eller hjertestans, påpeker Kai Ottem.

Vond i brystet

Søndag for to uker siden kjente han tiltakende smerter i brystet og omkringliggende områder.

– Egentlig alle symptomene på infarkt, og jeg var ikke i tvil om at det var alvor, sier 50-åringen fra Elvebakken og forteller videre:

– Jeg skulle selvsagt ringt etter ambulanse, men gikk over til min mor som bor like i nærheten og fikk henne til å kjøre meg til legevakta. På vei opp Buktabakken ringte jeg legevakta og informerte om situasjonen. Undersøkelsen ga klart svar, og like klar var jeg på at jeg ikke skulle til Hammerfest sykehus, men dit det var hjelp å få; i Tromsø. Det ble etterkommet, men samtidig fikk jeg beskjed om at dersom ikke ambulanseflyet hadde vært i Alta ville det blitt ambulansebil til Hammerfest. Da hadde vi snakket om mange timer før jeg hadde vært i Tromsø og blitt operert, om jeg i det hele tatt hadde levd så lenge at jeg hadde nådd Tromsø.

Men flyet var i Alta. Vakthavende lege fant situasjonen så alvorlig at han fulgte med pasienten til Tromsø. Han startet hjemmefra litt før klokken 12 på formiddagen, og vel to timer senere var han ferdig operert. Dermed var faren over for medeieren av butikken Lyd og Bilde.

– Når man ser meg i dag i butikken er det vanskelig å forstå at jeg faktisk kunne ha tapt livet om det ikke hadde vært et ambulansefly tilgjengelig. Legene har fortalt meg at risikoen var svært stor for komplikasjoner og skader, og at faktisk livet kunne gått tapt om det ikke hadde vært tilgjengelig fly, sier han ettertenksomt.

Ikke til troende

Elvebakkingen mener at det ikke står til troende når direktøren i Helse Nord, Lars Vorland, sier at det blir bedre akuttberedskap i Alta og Finnmark om ett fly fjernes og erstattes med et jetfly stasjonert i Tromsø.

– Hva med stedene i Finnmark der jetflyet ikke kan lande? Det er kun Alta, Lakselv og Kirkenes som har rullebane til jetflyet. Det er også fortalt meg av kompetent hold at jetfly under vinterlige forhold krever at rullebana ryddes i dobbel bredde i forhold til flyene som er stasjonert i Alta, og at det vil ta ytterligere tid før rullebanen er ryddet for jetflyet, påpeker Ottem.

Altaposten har vært i kontakt med helsepersonell som selv har vært på vakt og opplevd at pasienter, også svært syke små barn, har måttet vente på transport til sykehus på grunn av at det ikke har vært tilgjengelig fly i Alta, selv i dag når det er to fly på basen. Da har begge flyene vært ute på oppdrag. Det er ikke uvanlig at fly stasjonert i Alta brukes på oppdrag helt sør i landet.

– Når det gjelder antallet hjertepasienter så fortalte legene i Tromsø meg at samme helgen som jeg kom inn hadde de hatt 30 lignende hasteoperasjoner.  Jeg snakket også med en sambygding på sykehuset som hadde hatt hjertestans, men som fikk livet i gave fordi det var fly i beredskap i Alta, forteller Ottem.

– Må ha akuttberedskap

Selv er han en av mange i Alta som har vært relativt passiv i kampen for sykehus og gode akuttilbud.

– Først når noe rammer en selv, eller sin nærmeste familie, ser en hvor viktig det er å ha politikere som står på for befolkningens helsetilbud. Et minimum må være at Alta får et indremedisinsk akuttilbud og at det nedfelles at pasientene skal rett til UNN og Tromsø i stedet for Hammerfest med mistanke om alvorlige forhold. Med en befolkning i byen Alta og områdene rundt på over 25.000 vil det oppstå mange hjertetilfeller, slår Kai Ottem fast og legger til:

– Det paradoksale er at myndighetene i stedet for å minske risikoen vil øke den betydelig ved å fjerne ett av to ambulansefly. Det kan være skillet mellom liv og død.