Blant de som har opplevd å få tappet kontoen for å ha parkert på parksenteret, er Claus Jørstad. På sosiale medier tok Jørstad til ordet, da han oppdaget 180 småtransaksjoner på til sammen over 7.000 kroner.

– Jeg blir rimelig forbanna. At de går tilbake til April 2015 – 1,5 år – det er jo sinnsykt. Er det lov å gjøre det på den måten de har gjort, spør han.

– De har gjort det manuelt til og med, det gjør meg enda mer forbannet. Selv om det er mine parkeringer, så aksepterer jeg ikke dette. Det hører ingen steder hjemme å si «nå skal jeg trekke deg 7.000 kroner». Man burde fått en advarsel eller mulighet til nedbetalingsplan. Dette er veldig skuffende. Folk flest har ikke mulighet til å legge ut slike summer, sier han i en kommentar til Altaposten.

Fullt lovlig

Styreleder i Park Eiendom AS, Viggo Finstad Nilsen, har tidligere forklart at trekkene skyldes svikt ved Parksenterets parkeringsanlegg, som gjør at parkeringer som er betalt med kreditt- og debetkort i perioden april 2015 til november 2016 ikke er belastet kundene.

På spørsmål om lovligheten av å trekke kunder for beløp så langt tilbake i tid svarer Finstad Nilsen at de har loven på sin side.

–  Vi har snakket med vår regnskapsfører, revisor og bank om dette. foredelsesfrist er tre år.

– Park Eiendom skulle gjerne på forhånd ha kontaktet de med større summer utestående, men bakgrunnen for at ingen er varslet, er at vi ikke har direkte tilgang til hvem som «har betalt» når de har trukket kortet. Innbetaling via kort er sensitiv informasjon som behandles av tre eksterne aktører som er godkjent for dette, før pengene godskrives vår konto, forklarer han.

Vil hjelpe

Videre oppfordrer Finstad Nilsen til de som har problemer med trekket, eller mener at de er trukket for feil beløp, om å ta kontakt.