Det hele startet i går ettermiddag da Mette Sønvisen la ut en advarsel på Facebook, hvor hun ba alle DNB kunder sjekke kortene sine for ukjente småtransaksjoner.

– Jeg tok kontakt med DNB siden det var trukket fra alle mine bankkort på en dag. Man må jo reagere i disse svindler tider. Jeg valgte å sperre alle kortene, sier Sønvisen til Altaposten.

Og med det, «eksploderte» det på sosiale medier.

– Trukket for 10.000

– I min familie har vi blitt trukket til sammen 10 000 kr i går, skriver en på innlegget til Sønvisen.

– Mange småbeløp har gått av min konto og, skriver en annen.

Dermed så det ut som Sønvisen og flere i Alta hadde fått sitt eget påskemysterium å bryne seg på. Men i motsetning til harde påskenøtter, kan det se ut til at løsningen er relativt enkel.

– Det virker som om parkeringsautomaten på Parksenteret ikke har trukket fra DNB kontoene i hele 2016, og plutselig har alle blitt trykket 12. eller 13. april i år. Hvor feilen ligger vet jeg ikke, siden andre bank kunder har blitt trykket fra konto på vanlig måte, sier Sønvisen.

– Jeg valgte å sperre alle kortene, siden de ikke visste noe. Ser jo nå at dette var dumt, siden vi er på ferie i Trondheim uten kort og kontanter. Men vi fikser dette, skratter hun.

Sjekkes etter påske

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Kristin O. Iversen, forteller at de prøvde å finne ut av dette i går, men på grunn av påskeferien tar dette noe tid.

– Jeg snakket med kundesenteret i går og fikk vite at fire personer har vært i kontakt med oss for trekk fra kontoen. Fellesnevneren for disse, var at de hadde brukt en parkeringsapp, kan det se ut som. En på kundesenteret hadde vært opplevd at apper er trege med å belaste kundene og kan belaste lenge etter at folk har parkert. Men dette får vi ikke sjekket og bekreftet før på tirsdag når alle kjøringer er tatt, så vi får nok ikke løsningen før etter påske.

–  Om det er feil med appen vet jeg ikke, eller de har blitt sent belastet og ikke husker en parkering de har gjort for flere måneder siden, vet jeg ikke, sier hun.

Kommunikasjonsrådgiver Kristin Iversen. Foto: DNB

– Beklager ulempen

Styreleder Viggo Finstad, ved Parksenteret forklarer at Parksenterets parkeringsanlegg har hatt en serverfeil som gjør at parkeringer som er betalt med kreditt-/debit-kort i perioden april 2015 til november 2016 ikke er belastet kundene.

– Parksenteret har ikke vært klar over dette før nylig, og har jobbet med å rydde opp, uten å vite om det lot seg ordne. Serverfeilen er nå blitt rettet, og avregningene for manglende periode er gjort manuelt, sier han til Altaposten.

Dette medfører at kunder som har parkert i parkeringskjelleren denne perioden, og betalt med kort, nå blir belastet for alle parkeringene i perioden serveren var nede. Belastningene viser seg som enkelttransaksjoner. Når dette er endelig avregnet, vil også dato for parkeringen komme fram på kontoutskrift, samt at dette gjelder belastning til Park Eiendom.

– Parksenteret beklager ulempene dette medfører for våre kunder. Dersom noen mener belastningene ikke er korrekte, oppfordrer vi dere til å ta kontakt, sier Viggo Finstad Nilsen.