Den unge bilcrosskjøreren fra Nordlysbyen har nylig kommet hjem fra en tremåneders rundreise i Asia, og det tok ikke lang tid før hun var tilbake i garasjen. Men å skru på den gamle bilen er ikke lenger nok for den ambisiøse 21-åringen.

Nå har hun kjøpt seg en «ny» bil som hun kun skal bruke i landsfinalen for kvinner. Den prestisjetunge konkurransen kjøres på Sigdal motorsenter utenfor Drammen lørdag 12. august.

– Jeg føler meg klar for å prøve noe nytt og utfordrende. Og landsfinalen for kvinner er den absolutt tøffeste konkurransen som står på terminlista i Norge. Her møtes de aller råeste kjørerne i landet, pluss en del andre inviterte som får sjansen til å måle krefter med de beste. Jeg både gruer og gleder meg, sier Mika Hætta til A-sporten.

Jakter topplassering

Det er ventet rundt 80 kjørere til start i landsfinalen, så det blir noe helt annet enn hun er vant til når hun konkurrerer i Nord-Norge.

– Vi er som regel mellom åtte og tolv kvinner som stiller til start i løpene som arrangeres her i nord. Så man kan trygt si at dette blir den største utfordringen i min bilcrosskarriere. For å si det rett ut er jeg skitnervøs for det som skal skje i Sigdal, men det er en positiv nervøsitet, forteller Hætta, som slett ikke vet hva som venter henne om drøyt ti uker.

– Jeg ser veldig frem til å bygge bilen og få satt den opp på en måte som passer kjørestilen min. Men samtidig gruer jeg meg til å stå på startstreken. Jeg vet ikke hvor jeg står i forhold til kjørerne sørpå, og har absolutt ikke peiling på hva jeg begir meg ut på. Samtidig har jeg sinnssykt lyst til å hevde meg. Målsettingen er å bli blant de ti beste, men jeg aner ikke hvor realistisk det er, smiler hun.

Leter etter sponsorer

Konkurransen i august blir utvilsomt en utfordring, men det er ikke det eneste hinderet. Økonomien er trang for de som driver med bilcross i Norge, og deltakelse i landsfinalen koster mer enn Hætta i utgangspunktet har råd til. Nå håper hun at næringslivet i Alta kan strekke ut en hjelpende hånd.

– Å kjøre løp sørpå har alltid vært en drøm for meg, men det er vanvittig dyrt. Jeg måtte ut med ganske mye penger for bilen, og om en måneds tid starter arbeidet med å få den til å gå så godt at jeg kan hevde meg i det ypperste selskapet. Og så kommer reisen, som med buss og henger er en stor utgiftspost. Det hadde vært fantastisk hvis jeg kunne knyttet til meg noen sponsorer som ser verdien av å ha en altaværing som setter byen på bilcrosskartet. Jeg kommer til å besøke en del bedrifter de kommende ukene og håper på noen positive tilbakemeldinger, sier 21-åringen som er bosatt i Kviby.

Måtte avlyse løp

Hætta har fortsatt en eldre Nissan som hun skal kjøre løp med i Nord-Norge. Egentlig skulle NMK Alta og Alta SSF arrangere «Pinseræsern» på Kvenvikmoen motorpark førstkommende helg, men løpet har blitt avlyst på grunn av få påmeldte kjørere.

– Det var ingen vits å gjennomføre stevnet. Det var for få kjørere til at førerne, klubbene og publikum ville fått noe meningsfylt ut av konkurransen. I stedet blir det en slags åpen dag med trening og oppvisning, der interesserte kan stikke innom for å titte litt og ta en prat med kjørerne. Dette skjer på lørdag, forteller Hætta, som sesongåpner med løp i Bardu neste helg.

– Vi tar ikke sjansen på å miste nybilen før landsfinalen, så den blir ikke brukt i noen konkurranser før det braker løs i august. Men den andre bilen er snart klar til bruk. Jeg ser frem til å komme i gang med sesongen, avslutter hun.