Altapostens oppslag om at Altaværingene slipper ikke unna bompenger og næringslivet dermed samler seg rundt krav til politikerne om ja til bompenger har skapt furore på Facebook-gruppen «Nei Til Bomring I Alta !»

Kristensen kastet seg derfor ut i diskusjonen for å komme med noen presiseringer. I et lengre innlegg på den nevnte gruppa skriver han:

«Det er ikke slik at Alta Næringsforening ønsker bompenger. Vi ønsker oss nye og bedre veier. Det er det vi adresserer til politikerne. Samtidig vet vi hvordan veiene i Norge finansieres. Dette må vi forholde oss til. Når det gjelder ny E6/avlastningsvei/Altapakke trenger vi dette for å håndtere interntrafikken i Alta. Vi har blant annet følgende behov: Ny kryssløsning (Kjosveien) og ny Alta bru, Rundkjøring og nye løsninger i Bossekop som følge av områdeplanen, Rundkjøringer i Bukta som følge av områdeplanen, planfri kryssing Alta sentrum, utbedring Transfarelv bru med mer.»

Og videre:

«Vi trenger dette for å få utløst nye boligtomter og areal til næringstomter. I tillegg er vi avhengig av at vi får varene fram på en effektiv måte. I følge SSB vil Alta nærme seg 24000 innbyggere i 2040. Da er vi nødt å forbedre vår infrastruktur og ha nok arealer til bolig og næring.»

– Poenget er at vi ønsker, som jeg sier, bedre veier. Det er ingen som er for bompenger – heller ikke næringsforeningen. Men for å få bedre og flere veier er gjeldende praksis i Norge at man må ha medfinansiering. Det er bompenger og det må vi forholde oss til, sier han til Altaposten og føyer til:

– Vi kommer ingen vei og får ikke plass i NTP uten medfinansiering, så ærlig må man være.