Når siste snor blir klippet og arbeidsfolkene forlater E6 vest for Alta står byens anleggsbransje strippet for større «hjemmeprosjekter» på vei-siden. Roy-Yngve Thomassen har ingen tro på at de større veiprosjektene kommer til Alta kommune med det første:

– Altapakken ville gitt masse arbeid, men det tviler jeg sterkt på at vi får før det blir vedtatt bompenger. Og ingen ønsker bompenger hit. Byggeaktiviteten i Alta er høy nå, og en del av arbeidet må gjøres av oss. Men byggeaktiviteten tar også slutt. Samtidig er det nok å ta fatt i, her er massevis av veier som bør rustes opp, mener Thomassen.

– Er det noen spesielle prosjekt du helst så komme?

– Veien fra grensen og ut til kysten trenger absolutt et løft. Da tenker jeg både Kløftan men også videre inn mot grensa så vel som ut mot kysten. For oss er det likegyldig hvor veiene kommer, bare det bygges. Og da er helhetlige, langsiktige planer helt klart å foretrekke, sier Thomassen, og utdyper:

– Politikerne må lære seg at man får mest utav det om man begynner å jobbe i en ende, og fortsetter helt til man er ferdig.

Ett ord politikerne med innimellom benytter seg av får Thomassen til å se litt mindre dystert på framtiden; «Modulvogntog».

– Skal man ha modulvogntogene helt fram til oljen og fisken, ja da må man begynne med å utbedre veien der kjøretøyene først kommer, over grensa. Det nytter ikke med knallfin vei ut til Hammerfest dersom modulvogntogene aldri kommer seg til Alta, påpeker han.

– Dette presser seg fram uansett. Det gir et enormt konkurransefortrinn, og i disse miljøtider er det også verdt å ha med seg miljøgevinsten som ligger i kjøretøyene.