Per Nilsen Bueng mener han har tapt mellom 200.000 og 300.000 kroner i sommer fordi han ikke har fått ATV-dispensasjon for å kjøre fiskere og turister inn på vidda.

Feil med søknaden?

– Jeg fikk avslag der politikerne hevdet at søknaden var uleselig og at det manglet kart. Dermed var det bare å parkere ATV-en, men for flyet vårt fikk jeg landingsdisp. , så dette skjønner jeg ikke så mye av. Andre som driver i samme bransje som meg har fått dispensasjon, det gjelder blant annet Viddas veidemann og Hættas opplevelser. Jeg vet også at det tidligere er gitt disp. for kjøring til minst 80 prosent av søkerne uten at de har levert med kart. Nå står jeg fullbooket for høstjakta, men mangler disp. for å kunne kjøre kundene mine dit de skal. Nå skal det også selvfølgelig settes opp leir før man tar i mot kundene, men dette kan jeg heller ikke gjøre, bare for at jeg ikke får kjøre og dette mener jeg er forskjellsbehandling, sier Nilsen Bueng.

Stem annerledes

Han mener flyttsamelista har fått for mye makt i kommunen.

– Jeg skulle også ha likt å vite hva det koster når politikerne skal samles for å avgjøre disp-søknadene, har kommunen så god råd, eller er det ikke så nøye hva de bruker pengene på, spør Bueng. Han er skikkelig opptrekt over måten han mener kommunen har behandlet hans søknader på sammenliknet med hva han har hørt om andre.

– Dette er ikke holdbart i det hele tatt, og jeg skulle ha likt å vite hvorfor ledelsen i kommunen ber disp-utvalget si nei til enkelte utøvere i denne næringa, mens andre får ja, sier han oppgitt.

Må være mer nøye

Ordfører i Kautokeino Johan Vasara sier Buengs søknad var uleselig og derfor ble sendt i retur.

– Jeg har vært i kontakt med leder for disp-utvalget og kan bekrefte at søknaden er uleselig. Altaposten må gjerne be om innsyn for å se søknaden selv. Både utvalgsleder og administrasjon har veiledet søker om hvilke rettinger som må til, slik som klarere tekst og beskrivelse av trasé med vedlagt kart. Vi er positiv til å støtte opp om næringsaktører, men kommunen trenger altså et minimum av innhold i innsendte dokumenter for å kunne behandle saken. Etter hva jeg kjenner til har de nevnte andre aktørene lagt til både kjørebeskrivelse og kart i sine søknader, sier ordføreren.

Han viser til at spørsmålet om hvor mye hvert utvalgsmøte koster må rettes til administrasjonen om.

– Generelt kan jeg si at disp-utvalget hos oss antagelig har landets mest effektive saksbehandling, der utvalget med 100 – 300 saker på hvert møte hadde kommet opp i over 1.000 behandlede søknader før sommeren. Jeg skulle gjerne sett en forenkling av både motorferdselsloven og forvaltningsloven for å få en mer utmarksvennlig politikk i landet, eller i det minste en smidigere og raskere behandling av disp-søknader, men den ballen ligger som vi vet hos regjeringen, avslutter Johan Vasara.

  • Altaposten beklager at vi ved første publisering av denne saken la inn et bilde av feil fly. Dette er nå rettet opp i  (red.)