– Norges luftsportforbund har etablert en intern undersøkeslsesgruppe etter de samme prosedyrene vi alltid har fulgt. Tidligere kalte vi dette en granskingskommisjon. Det gjør vi ikke nå siden den offisielle rapporten vil komme fra Statens havarikommisjon for transport, sier generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, til Altaposten.

Gyrokoptervraket blir tatt ut av Finland i regi av forsikringsselskapet.

John Eirik Laupsa. Foto: NLF

Ingen tegn til teknisk svikt

Det er ingenting som tyder på teknisk svikt på gyrokopteret som styrtet i Finland lørdag, sier Statens havarikommisjon til iFinnmark. Derfor vil de ikke utføre videre kontroll av gyrokopteret.

– Statens havarikommisjon for transport vil jobbe videre med saken, og at det vil bli utgitt en rapport. Jeg ønsker ikke å si så mye mer nå, før vi er ferdig med rapporten, sier Torbjørg Gåsland ved Statens havarikommisjon for transport til avisa.

– Den informasjonen vi har fått inn så langt tilsier at det er svært lite å hente på å skulle reise til ulykkesstedet, sier Laupsa.

Delt ansvar

Laupsa forklarer at de tidligere har sittet alene med ansvaret med alt som har med mikrolette luftfartøy å gjøre.

– Denne gangen har vi et delt ansvar med Havarikommisjonen. Sikkerheten er i høysetet og vi vil bidra med den kunnskapen vi har.