Fortsatt må pasienten behandles for den alvorlige sykdomstilstanden som gjorde at vedkommende kontaktet sitt legekontor i Alta høsten 2017. Pasienten fikk imidlertid ikke time.

Kom ikke svar

Da tilstanden ikke bedret seg, ble det tatt ny kontakt med legesenteret. Heller ikke denne gangen slapp legesekretæren pasienten inn til time hos fastlegen.

Da det ikke kom svar på klagen fra pasient- og brukerombudet, varslet til slutt Fylkesmannen tilsynssak mot Alta kommune. I slutten av juni kom svaret endelig fra kommuneoverlegen.

Det var da pasienten hadde hatt over 40 i feber over flere dager og en kul på halsen, at det ble tatt kontakt med legesenteret. Legesekretæren mente imidlertid at det var helt vanlig med høy feber og at den syke ikke trengte legetime.

Samme dag måtte pasienten likevel ta kontakt med legevakten, som bekreftet en forstørret lymfeknute og ba dem ta kontakt med lege dersom den vokste.

Vokste ytterligere

Da kulen vokste ytterligere i dagene som fulgte, tok pasienten ny kontakt med legesenteret. Legesekretæren mente det var helt vanlig med slike kuler på halsen. Ingen legetime ble gitt.

Da pasienten nektet å gi seg, men insisterte på legetime, fikk denne komme inn til legen som ble veldig overrasket over størrelsen på kulen. Turen gikk straks til Hammerfest sykehus.

Det ble påvist en svært alvorlig, atypisk mycobakterieinfeksjon som måtte opereres. Flere måneder etter hendelsen må pasienten fortsatt ha behandling og oppfølging.

Legger seg flat

Kommuneoverlegen i Alta innrømmer at hendelsen har ført til at de har hatt en grundig gjennomgang på det spesifikke legesenteret.

– Ut fra de funn som ble gjort på pasienten i ettertid, vil Alta kommune beklage avvisningen. Tilfellet har vært grunnlag for refleksjon og grundig gjennomgang på legesenteret. Den aktuelle legesekretæren arbeider ikke i Alta kommune eller på legesenteret lengre, skriver kommuneoverlege Kenneth Johansen i sitt svar til Pasient- og brukerombudet.

Pasientombudet sendte den første klagen til kommunen 18. desember 2017. To påminnelser senere med påfølgende oversendelse til Fylkesmannen i Finnmark, gjorde at Fylkesmannen 31. mai varslet Alta kommune om tilsynssak dersom kommunen ikke svarte innen 8. juni. 25. juni mottok Pasient- og brukerombudet endelig svaret fra kommunen.

Følges ikke videre opp

Kommuneoverlege Kenneth Johansen ønsket videre pasienten lykke til og at han håper fremtidige møter med helsevesenet vil oppleves som bedre.

– Det viste seg at det ble en annen vurdering da pasienten fikk komme inn. Det var bra at de sto på for å få time. Selv om vi tilstreber at slikt ikke skal skje, så hender det. Det gjøres flere tusen slike vurderinger i Alta i året, flere hundre hver dag, og i hovedsak går det godt og blir gjort gode vurderinger, sier Johansen.

– Hvorfor har det tatt så lang tid å svare pasientombudet?

– Det skyldes stor arbeidsmengde, men også andre omstendigheter, slår han fast.

Den endelige konklusjonen fra Fylkesmannen er at man ikke finner grunnlag for videre oppfølging da legesekretæren ikke lenger jobber ved legesenteret.

Pasient- og brukerombudet vil nå vurdere om det er grunnlag for å gå videre med saken.