– Det irriterer meg at BUL kan gjøre dette, år etter år, sier Ingunn Guttormsen.

Onsdag fikk hun og mange andre purring på medlemskontingenten i idrettslaget, med beskjed om å betale SNAREST. Purringen kommer til tross for at Ingunn sier hun har meldt seg ut av idrettslaget:

– Ja, og jeg ringer dem hvert år når purringen kommer. Og hvert år lover de at jeg ikke skal få flere purringer, men det gjør jeg. Når skal jeg bli kvitt dem, undrer Ingunn.

Hun har ei datter som spilte fotball og håndball på BUL til hun var ferdig på barneskolen. Nå er hun snart 19.

– Det er greit at BUL spør om folk vil være støttemedlemmer, men syns det blir feil når de bruker ordet purring.

Folk føler de må

Nylig la Guttormsen sin frustrasjon ut på Facebook, og responsen kom tvert; mange har fått purring, og føler seg like frustrert og irritert. En person sa hun hadde flyttet til Finland, men stadig fikk meldinger med purrevarsel. En annen røpet sin strategi slik: «Æ får å… Gjør ikke noe med det. Dem får bare purre.»

– Jeg mistenker at de gjør det bevisst, for å samle inn penger. De vet at folk føler at de må betale når de ser ordet purring, selv om ungen sluttet for aldri så lenge siden. Er dette lov, spør Guttormsen, som mener det bidrar til aversjon som i neste omgang kan gå ut over flaskeinnsamlinger, loddsalg og annen aktivitet til inntekt for BUL.

Legger seg flate

– Jeg syns det er feil å drive forretning slik, og har for egen del bare lyst til å bli kvitt dem. Det blir nesten så folk ikke tør melde ungene sine inn, når de blir plaget i årevis etter at ungen sluttet. Det er synd, for mange unger trives i BUL, sier hun.

BUL svarer Ingunn med at de sterkt beklager, og lover å rydde opp.

– Vi legger oss flate, beklager på det sterkeste og lover å gjøre vårt beste for å rydde opp, sier Rune Stamnes, daglig leder for Bosskop ungdomslag.

– Vi lover å rydde opp, sier daglig leder i BUL, Rune Stamnes. (Arkivfoto) Foto: Magne Ek

Rydde i lista

Han sier det er en klar årsak til det inntrufne.

– Det har skjedd en bugg i systemet som gjorde at de som var utmeldt, ble innmeldt igjen. Dermed havnet de tilbake på medlemslisten, sier Stamnes, som bekrefter at han og laget har foran seg et tidkrevende manuelt arbeid med å rydde opp i listen.

– Jeg skjønner frustrasjonen til de som har meldt seg ut, og som likevel har mottatt purringen, sier Stamnes, som onsdag fikk noen henvendelser fra folk som stusset.

Ingen i BUL ønsket at dette skulle skje, sier han. Naturligvis har det skapt unødig merarbeid både for BUL og Ingunn og andre i hennes situasjon, og det er dumt, sier han.

Dropper trolig «purring»

Stamnes sier at man fysisk må melde seg ut for å bli fjernet fra medlemslistene. Folk blir ikke automatisk utmeldt. Om ungen spiller ball eller ei er uvesentlig, kontingenten følger den som betaler.

– Bør dere i det hele tatt bruke ordet purring?

– Det kan du si. Mulig det må endres slik at det ikke står purring, men påminnelse. Teksten må kanskje framstå som annerledes, og det er blant tingene vi nå skal se på, sier lederen.

Ingen inkasso

– Inkasso er naturlig steg etter purring. Folk som ikke har BUL-aktive barn, men som heller ikke har meldt seg ut, går deres medlemskontingent til inkasso?

– Nei. Folk vil ikke få inkasso-krav.

Stamnes nytter høvet til å minne om at de har mye støtte og mange støttemedlemmer blant folk uten aktive unger i BUL.

– Det er hyggelig å være medlem i et idrettslag. Det skaper tilhørighet, men igjen; det som nå har oppstått beklages på det sterkeste.