Jørgen Lokøy var en av passasjerene som var i flyet som skulle til Oslo med 13.10-flyet, da en flyvertinne var uheldig og falt ned på bakken i forbindelse med ombordstigning. Lokaøy og 35 andre passasjerer måttte forlate flyet fordi de ikke kunne ha fullt fly, med det gjenværende crewet.

Etter det trasige uhellet, som Altaposten omtalte i går, har både Lokøy og flere av passasjerene skrevet på Altaposten sin Facebook-side om det kaoset de mener oppstod etterpå.

– Først og fremst håpe æ at det går bra med ho flyvertinna. Men for det andre står det ingenting om de 35 personan som ble ufrivillig valgt til å måtte gå av flyet siden dem ble 1 mindre i cabincrewet og kunne ikke ha fullt fly, og da ble mange splitta, som vårres venna, skriver Jørgen Lokøy på Facebook.

Flere andre følger på:

"Min datter og far var på den reisen og var en av de uheldige som måtte sitte mange timer i buss... I tillegg hadde Norwegian klart åå rote bort bagasjen hennes!! Fordi det hadde vært sånn kaos på flyplassen. Så ho ble sendt videre uten bagasje med bussen... For en 10 åring va d veldig vondt å høre på fortvilelsen. Men synd det som skjedde med flyvertinnen, ønsker henne All god bedring".

De svarte surt

Jørgen Lokøy sier lørdag til Altaposten at han er litt forundret over Norwegian.

– Jeg synes ikke de håndterte situasjonen bra. De svarte surt når vi spurte om våre venner kunne bli med oss på bussen til Tromsø og vi fikk ingen informasjon om hva som skulle skje videre. Det var ikke før en av passasjerne tok ansvar og ringte Norwegian at vi fikk vite hva som skulle skje videre. Hadde ikke han tatt ansvar hadde det blitt enda mer kaos, så han fortjener litt heder og ære, mener Lokøy.

– Bedre med ny flyvertinne

Han mener Norwegian ikke virket direkte uproffe, men iallefall utrente.

– Jeg synes ikke det virket som om de hadde øvd på slike situasjoner. Og jeg tenker: hadde det ikke vært bedre og prøvd å få inn en ny flyvertinne, i stedet for å la 35 personer ta bussen til Tromsø, for deretter å ta flyet videre til Oslo. Det burde jo være bedre også for dem, med tanke på bussturen og hotell og mat som de har betalt for oss, sier Lokøy, som bekrefter at flyselskapet sørget for at de fikk det de hadde krav på av forpleining.

Rakk Tyrkia-flyet

Ettersom det ble et ekstra døgn på reisefot mistet Jørgen og venninna Mariel Holmen arrangementet VG lista, som de hadde sett frem til i hovedstaden i går.

– Men, men. Vi har prøvd å gjøre det beste ut av det. Heldigvis hadde vi et døgn ekstra i Oslo, for i morgen skal vi til Tyrkia. Og det er med Ving, så hadde vi skulle reist direkte videre hadde vi ikke kommet oss til Tyrkia. Da vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, sier Lokøy.

BEKLAGER: Pressekontakt i Norwegian, Astrid Mannion-Gibson, beklager hvis passasjerende fra Alta følte de ikke ble godt nok ivaretatt etter at en flyvertinne falt ned fra flytrappa fredag. Foto: Norwegian

Pressekontakt i Norwegian, Astrid Mannion-Gibson, sier til Altaposten at hun ikke kjenner detaljene i hva som foregikk på Alta lufthavn etter uhellet i går.

– Men jeg vet at våre ansatte har gjort sitt beste og hvis noen av passasjerene føler at de ikke ble godt nok ivaretatt beklager jeg det. Men dette var en veldig spesiell situasjon og de ansatte var nok preget av det. Det håper jeg passasjerne forstår, uten at det skal være noen unnskyldning, sier Mannion-Gibson.

– Hvorvidt vi kunne fått en cabinansatt opp til Alta kan jeg ikke svare på nå, men jeg vet at våre ansatte har gjort alt de kunne og mente var riktig i den situasjonen de var oppe i i går, sier pressekontakten.