Det finnes en sluttdato, forteller anleggesleder John Ivar Dahle. Men den eksakte datoen holder han tett til brystet. Det han derimot kan love er at asfalten skal være på plass før skolestart.

Utfordringer

I disse dager er det 20 personer i sving på E45, 7-8 gravere, hjullastere og bulldosere. Totalt har byggingen en prislapp på 67 millioner kroner.

– Det er et stort område og mange oppgaver. Hvordan vet dere hva dere skal gjøre når dere kommer på jobb?

– Vi som er anleggsledere må se fremover og på hvilke ressurser som er tilgjengelig. Vi har en plan for hva som er neste prosjekt, en fremdriftsplan. Det er som å stable byggeklosser der nøkkelen er å tenke fremover hele tiden.

FREMDRIFTSPLAN: Anleggsleder John Ivar Dahle sier nøkkelen er å tenke fremover og planlegge neste steg i arbeidet. Slik blir de ferdig i tide. Foto: Altaposten

Når man bygger vei er det ikke uvanlig å støte på utfordringer.

– På en liten del av strekningen har vi oppdaget kvikkleire og da har vi vært nødt å skifte ut massene.

Arbeid som koster både tid og penger, sier Dahle, som er ansatt hos Roy Yngve Thomassen og prosjektleder for Anlegg Nord i dette prosjektet.

UTKIKKSPUNKT: Her bygger Roald Johansen AS opp et utkikkspunkt, med muligheter for å grille og med stoler. Utsikten blir selvfølgelig ut mot Altaelva. Foto: Astrid Krogh

Flere delprosjekter

På det drøyt 1,3 kilometer lange anleggsområdet er det flere prosjekter på gang, forteller han, mens han kjører rundt for å vise alt frem. På flere steder settes det opp støygjerder.

– Det er nye forskrifter nå og det betyr at det skal flere slike gjerder opp.

Han forteller at de (Anlegg Nord) har jobben med søylene, mens Roald Johansen AS setter opp gjerdene.

– Det ser grusomt ut her nå, men når alt er ferdig tror jeg folk blir fornøyd.

Det er også planlagt flere rasteplasser, den ene er plassert der innkjøringen til Raipas er i dag. Den andre noen meter unna. Her blir det både grillplass og stoler, slik at man kan nyte utsikten mot Altaelva. Sandtaket, som er et velkjent syn, blir borte når jobben er over og gresset har fått lov å gro.

– Boazo Sami Siida skal flytte til en ny tomt ved sandtaket. Når vi er ferdig skal vi legge jord og så. Det har vi begynt med noen steder. Reinen som tilhører Sami Siida skal beite i området.

Dahle forteller videre at området som nå er grustak, og som de har brukt flittig under veibyggingen, på sikt skal få sykkeløyper. Også det skal de ordne, når den tid kommer.

KØ: Turistsesongen er i gang og det merker de godt på anleggsområdet. John Ivar anbefaler de som kan å kjøre over Raipas. Foto: Astrid Krogh

Irriterte bilister

Stort sett har deres tilstedeværelse på veien gått smertefritt, men det hender at de får kjeft. Blant annet når trafikklyset ikke oppfører seg slik bilistene ønsker.

– Vi er jo ikke så vant til lysregulering i Alta. Så det hender at vi får kjeft. Folk skal på jobb og stresser. Men det skal sies at det har gått veldig bra.

Dahle sier at nå er det ikke lenge før pukken skal kjøres utover og tiden med anleggsarbeid her går mot slutten.

– Hvordan skal dere bli ferdig før skolestart?

– Om cirka to uker kjører vi ut pukken og da går det radig unna. Før skolen er i gang skal asfalten være på plass. Så vil det helt sikkert gjenstå litt småplukk, men vi skal i hovedsak være ferdig da.