Fylkeskommunen sender nå bygginga kombikai i Kvalfjordkaia ut på en historisk ørkenvandring fordi fylkeskommunen mener bygging er for dyrt og behovet ikke er sikkert. Det er ventet sterke reaksjoner fra bygdelagene i Kvalfjord, samt Altneset og Hakkstabben.

Høringen har frist til 1. august, fremgår det av et brev fra assisterende samferdselssjef Jørgen Blix til Alta kommune.

Fylket uten penger?

I brevet heter det at:

«Fylkeskommunen anerkjenner at det er behov for å frakte gods, og i noen grad også kjøretøy, til og fra Kvalfjord. Vi er imidlertid ikke sikker på at behovet er stort nok til å forsvare den betydelige investeringen det vil være å bygge en kombibåtkai. I 2017 ble det fraktet svært få biler til og fra Kvalfjord. Det var noen flere snøscootere, men disse må uansett løftes med kran», heter det i brevet der man viser til forprosjekt fra Ivest Consult som anslo bygginga til en kostnad på 14,4 millioner kroner.

Nå viser erfaringstall fra bygging andre steder at ny kombibåtkai i Kvalfjord vil komme på mellom 30 og 40 millioner kroner, skriver Jørgen Blix.

Bakgrunnen for høringa er at fylkestinget allerede i 2015 vedtok bygging av kai for det de kaller bilførende hurtigbåt også kalt for kombibåtkai. Da ble det bestemt at dette skulle bygges på åtte ulike steder i Finnmark. Og det politikerne bestemte, var å bygge kombikaier på følgende steder:

  • Mikkelsby (Alta kommune)

  • Kongshus (Alta kommune)

  • Altneset (Alta kommune)

  • Kvalfjord (Alta kommune)

  • Akkarfjord (Hammerfest kommune)

  • Hammerfest (Hammerfest kommune)

  • Vikran (Måsøy kommune)

  • Måsøy (Måsøy kommune)

Av høringsbrevet som fylkeskommunen har sendt berørte kommuner heter det:

«Så langt er Kongshus og Akkarfjord ferdigstilt, mens Altneset forventes ferdig før sommeren 2018. Midlene tiltenkt Vikran er brukt til inndekning av merforbruk på Altneset og Akkarfjord, men fylkestinget har vedtatt at kai ved Vikran skal utredes nærmere. Kaien i Hammerfest skal bygges i 2018, mens kaianlegget tiltenkt Mikkelsby er vedtatt flyttet til Bukta-området i Alta. Det er ikke vedtatt endringer for Måsøy»

Nå vil fylkeskommunen ha beskjed om hvilket behov det er for kai i Kvalfjord.

Vanskelig sak

I brevet fra Fylkeskommunen heter det at Kvalfjord har kommunal flytekai, en kommunal ekspedisjonskai og en privat ekspedisjonskai. En nøtt for å løse samferdselsfloken i Rognsundet er at de båtene som er tiltenkt å bruke kombikaiene, ikke kan anløpe Pollen som i dag betjenes av Nordic Sky flant annet for skoleskyss.

Flytekaia som i dag ligger i Kvalfjord ble tidligere brukt i Pollen som på sin side har fått flytekai fra Hasvik. Spørsmålet som blir problematisert i høringsbrevet er om det i det hele tatt er behov for å bygge kombikai i Kvalfjord, blant annet så lenge Alta kommune ikke vil bidra til at det bygges ny vei til Bia, som det blir nevnt i høringsbrevet.

Ut fra tidligere krav fra bygdelagene i området vil de helt sikkert kreve kombibåtkai i Kvalfjord, slik politikerne har vedtatt. De vil trolig også kreve at Rute 310 må betjenes av et fartøy som kan anløpe både Pollen, Normannsnes og Bia og at fartøyet for Rute 310 blir stasjonert i Kvalfjord.

Trolig vil bygdelagene også kreve at det blir videreført anløp av Hakkstabben, eller at det blir satt opp buss mellom Altnes og Hakkstabben. Videre er det veldig sannsynlig at man må videreføre anløp av Storekorsnes, samtidig som det blir laget en større parkeringsplass ved fergeleiet på Altneset som tas i bruk nokså snart.