Eldrerådet har etter flere henvendelser fra publikum behandlet Kautokeinos kommuneadministrasjons stenging av dørene på kommunehuset, det sier lederen for eldrerådet i Kautokeino, Reidar Erke.

Kravet om åpne dører ble enstemmig vedtatt.

I vedtaket til Kautokeino kommune skriver de: – Eldrerådet har fått mange tilbakemeldinger om lukkede dører på kommunehuset. Dette har skapt vanskeligheter for enkelte, spesielt eldre, som gjerne vil ta opp sine saker direkte med en saksbehandler. Mange, spesielt eldre, har problemer med å bruke digitale medier som det oppfordres til, enten fordi de ikke har tilgang til det eller ikke har tilstrekkelig kompetanse.

Føles ydmykende

I dag må folk henvende seg til Servicekontoret først for å få treffe en saksbehandler. Eldrerådet mener at det for noen kan føles både vanskelig og ydmykende at de må innom et ekstra ledd for å fremlegge sitt erend.

– Noen har også opplevd at det er ydmykende når saksbehandler må hente og følge vedkommende ut på gata når “møtet” er ferdig, sier de i vedtaket.

De godtar heller ikke det de oppgir som kommunens begrunnelse for dette tiltaket: Saksbehandlerne må ikke bli forstyrret, og at besøkende ikke holder seg til saken det gjelder og blir en tidsrøver for saksbehandlinga.

Eldrerådet på sin side mener at litt “utenomsaklig” prat, ofte kan lette fremførelse av sak og saksbehandling.

En «fangeleir»

Videre skriver det at: – I alle år har det vært åpne dører som det har kommet få klager på, og mange føler at kommunehuset er blitt en fangeleir, og det blir også kalt for det.

Nå krever de at administrasjonen iverksetter tiltak, for at innbyggerne igjen skal få åpne dørene på kommunehuset.

Rådmann i Kautokeino, Kent Valio sier at forskjellen fra tidligere er at folk må melde seg i resepsjonen og fortelle hvem man skal til eller bestille avtale på telefon. Så sjekker resepsjonen om vedkommende er inne og ledig.  Alle som skal til noen slipper inn til vedkommende, så fremt vedkommende er inne, ledig og rett person å snakke med. Poenget med dette er forberedte saksbehandlere og mer tid til saksbehandling.

Kafe eller saksbehandling, valgets kvaler

– Vi er her for å betjene publikum, men så må de velge om de ønsker at rådhuset skal fungere som kafe eller om vi skal drive med saksbehandling. Tidligere hadde vi folk som gjorde unna et ærend i et kontor og så bare stakk innom andre kontorer for en prat. Det er hyggelig, men det blir det lite arbeid av. Jeg tror ikke det er noe folkekrav at vi skal sitte på pauserommet og drikke kaffe med folk, sier rådmann Valio.

ENTEN ELLER: – Vi er her for å betjene publikum, men så må de velge om de ønsker at rådhuset skal fungere som kafe eller om vi skal drive med saksbehandling, sier rådmann i Kautokeino kommune, Kent Valio. Foto: (Arkivfoto Nils Johan Vars/Ávvir

Han sier videre: – Å få orden på økonomien handlet blant annet om å endre kulturen for å følge budsjett. For å effektivisere saksbehandlingen, så krever også det en kulturendring. Om man derimot er fornøyd og ønsker samme resultat framover, som hittil, så kan vi gjøre ting slik de alltid har vært gjort.

– Det er et faktum at ting må gjøres fortere, billigere og bedre enn før, fordi det ikke lenger jobber like mange i kommunen og fordi oppgavene har blitt flere. Det klarer vi ikke uten å endre noe, avslutter rådmann Kent Valio.