Fredag ble det klart at teknologi-giganten Visma kjøper opp aksjemajoriteten i SmartDok. Dette fremgikk av en melding til selskapets kunder, sendt ut like etter at avtalen ble «closed», forteller gründer og inntil nylig majoritetseier i SmartDok, Bjørn Tore Hagberg.

– Det har vært en hektisk tid, som ble avsluttet med at vi kom til enighet og signerte avtalen med Visma mandag for en uke siden, sier Hagberg til Altaposten.

Så tidlig potensialet

Selskapet har gjennom årene hatt en rekke friere på døra, men tiden har ikke vært rett for å selge før nå.

– Det første tilbudet kom i 2009. Det var noen som så potensialet i hva vi drev på med, og ønsket å sikre seg selskapet før det ble for stort og kostbart. Vi var i en oppbyggingsfase med små inntekter, og det var fristende å takke ja. Men vi følte ikke det var riktig, og endte på at vi ville satse videre.

Det var en smart idé. Etter at selskapet fikk turtall på motoren har pilene pekt en vei.

Omsetningen på 2,1 millioner i 2009 ble doblet det påfølgende året. To år senere (2012), ny dobling til 9,1 millioner. Tre år etter dette; dobling på ny til 19,7 millioner.

I det ferske 2017-regnskapet kan selskapet vise til 33,3 millioner i omsetning og solide 5,4 millioner i resultat på drifta. Eierne tok ut 4,38 millioner i utbytte i fjor, identisk med årsresultatet for 2017.

Sa nei til de største summene

I det siste har flere aktører vært på banen for å kjøpe opp selskapet. Hagberg forteller at det har vært en omstendelig prosess.

Til slutt falt valget på teknologiselskapet som kanskje er mest kjent for sine regnskaps-, og faktureringssystemer.

– Visma var ikke de som var villige til å betale mest for aksjemajoriteten i SmartDok, og de var heller ikke forhåndsfavoritten vår – inntil første møte. De presenterte en filosofi vi likte veldig godt og vi fikk raskt god kjemi. Vi satte som kriterium at SmartDok skal bestå som eget selskap og at arbeidsplassene skal beholdes her i Alta. Blant annet dette scoret Visma høyt på sammenlignet med andre, forteller Hagberg.

Under Visma beholdes SmartDok som et eget selskap med eget organisasjonsnummer, med de samme ansatte og med ledelse og hovedkontor i Alta.

– Man kunne fryktet at Alta-kontoret ble nedskalert, men det skjer ikke nå. Dette har Visma sagt, og de har vist gjennom historien at de også holder sine ord. Dette var veldig viktig for oss. Faktisk ligger vi an til å øke fra 28 til 35 ansatte innen årsskiftet, flere av disse stillingene i Alta.

– Akkurat dette må være godt for deg, som har bygget selskapet opp fra grunnen?

– Ja, absolutt. SmartDok er min baby, og jeg bryr meg veldig om selskapets videre eksistens og framtidig utvikling, at kundene er fornøyde og at vi har en lokal tilknytning. Noen vil kanskje si det er trist at det lokale eierskapet vannes ut, men det er en tid for alt.

Enige om å selge

Hagberg sto inntil salget ble gjennomført som klart største eier i selskapet, gjennom Hagberg Holding eide han 62 prosent. Men han er ikke den eneste som har solgt seg ned:

– Alle aksjeeiere var enige i at vi skulle selge oss ned, og at Visma var rett kjøper. Vi har solgt oss ned med en relativt sett like stor andel. Alle dagens eierne er nå aktive i selskapet, det er også noe som er viktig for veien videre.

Hvor mye Visma nå eier og hvor mye de betalte for andelen er hemmelig.

– Men Visma er nå majoritetseier mens vi ni som solgte er fortsatt med som mindre aksjonærer.

Trengte musklene

Enigheten om å selge bunner i at eierne så at tiden var inne for å få en større aktør med på laget:

– Vi så at vi trengte å få ekstra fart på selskapet. Vi har bygget en sterk posisjon i Norge, og rundet faktisk 50.000 brukere fordelt på 1.500 kunder i forrige uke, de klart fleste i Norge. Men i Sverige har det gått trått, og vi har samtidig ambisjoner om å satse også i andre land. Skulle vi få til en skikkelig satsing på egne ben måtte vi ha «satset alt» i hvert eneste nye marked vi gikk inn i. Nå får vi drahjelp fra Visma, gjennom kryssalg, integrasjonsløsninger og markedsføring. De er store i Europa, ikke minst i Sverige, det vil hjelpe godt på. Det eneste minus med Visma er at de ikke har en stor posisjon i USA. Dette er et marked vi hadde ønsket å gå inn i, nå satser vi nok først på Europa, sier Hagberg.