Som hvert år på 16. mai, var det party på Ungdommens hus, eller Huset, som det kalles til daglig. Og som vanlig ble festen avsluttet med trekning av flotte premier blant alle som var til stede helt til det var slutt, og som besto alkometer-testen.

Glad vinner

Hovedpremien var en iPhone X verdt 11.000 kroner.

– Jeg ble sjokkert da telefonnummeret til vinneren av hovedpremien ble lest opp. Noen øyeblikk var jeg faktisk usikker på noen av sifrene i mitt eget nummer, men desto mer glad da jeg skjønte at iPhone’n var min, sier Alicja Nowicka.

Alicja er én av de frivillige på Huset.

– I dag var min oppgave å lage burgere og å stå i kassa, sier 16-åringen som er elev ved Alta ungdomsskole.

Tor Einar Thomassen og Tobias Guttormsen vant gavekort på henholdsvis 2.000 og 1.000 kroner, og Ida-Amalie Angell vant et gavekort for å ha delt party-eventen på Facebook.

Foto: Bernhard Hienerwadel

Som vanlig var bruskasseklatringen en sentral og populær aktivitet på arrangementet, men det er mange år siden at været har vært så dårlig under utendørsarrangementet rett foran Huset som i år. Det var stridt for Tobias Blichfeldt fra Alta Klatreklubb, kranfører Ivar Thomassen fra Thomassen Maskin AS og Eirik Aune fra Huset å sikre de unge deltakerne i over to timer. Frisk bris og kaldt regn gjorde store høyder umulig, og fjorårets suverene vinner Tom Einar F. Paulsen (36 kasser) måtte gi tapt for elementene etter 15 kasser. Seieren gikk i år til Mohammed Amayri som klarte 18 kasser. Mohammed ble premiert med en kasse brus etter eget valg.

STERK SEIER: I det svært så hustrige været klarte Mohammed Amayri (foran) å klatre opp på 18 bruskasser. Bak han fra venstre: sikkerhetsansvarlig Tobias Blichfeldt (Alta Klatreklubb), Mohammeds venn Hussam Abo Alhawa, kranfører Ivar Thomassen (Thomassen Maskin AS) og bruskasseboss Eirik Aune (Huset). Foto: Bernhard Hienerwadel

Rundt 80 ungdommer deltok på Husets 16. mai-party. DJ Sixcap sørget for liv på dansegulvet, hvor det flere ganger i løpet av kvelden vanket små premier til dem som viste kreativitet. Kaféen var selvsagt åpen. Mange koste seg ved å henge i sofaen, ta et slag biljard eller spille dataspill på storskjerm i gaming-rommet.

KREATIVT OG ORIGINALT: Både gutter og jenter danset. De som ga blaffen i konformitetspress og danset originalt, oppfinnsomt og kreativt, ble belønnet med premier. Foto: Bernhard Hienerwadel