Båtambulansen kan få samme problem som flyambulansen, frykter lederen i Finnmark legeforening Paul Olav Røsbø. Han spør i et innlegg på Facebook hvor lurt det er å lyse ut båtambulansen på anbud, uten krav om virksomhetsoverdragelse. Han frykter samme kaoset på sjøen dersom man går for samme løsningen.

HELT KLAR: Fastlege Paul Olav Røsbø i Loppa er klar på betdyningen av lokalkunnskap for ambulansebåten. Foto: Anne Mari Aalberg

Altaposten har flere ganger forsøkt å få Røsbø til å utdype sitt syn, men han har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Røsbø fulgte opp sin kommentar om virksomhetsoverdragelsen med et usminket forsvar av dagens mannskap.

 « Min bekymring som lege er at når jeg rykker ut med båten nattestid, er jeg ikke bare prisgitt den fantastiske maritime lokalkunnskapen mannskapet har, men også noe nesten ingen andre enn legene og personellet ombord er bevisst på – en fantastisk kjennskap til lokalsamfunnene båten betjener. I Loppa er det er ingen bilambulanse i bygdene vestenfor Øksfjord. Om jeg som lege skal rykke ut til en av bygdene vestover, la oss si en natt til mandag kl 01:30, vet mannskapet ombord i lege/ambulansebåten hvem som kan hente meg på kaia og hvem som har en stor nok bil til å få plass til en pasient på en lett båre (backboard). «Gunnar er hjemme - han har en stor varebil - vi ringer han». Jeg har vært med å transportere pasienter i lasterommet på varebiler, i stasjonsvogner med setene nede og bakdøra åpen eller i grabben på en traktor. Uten denne tause uformelle kunnskapen om lokalsamfunnene blir jeg som lege helt hjelpesløs i min jobb på legevakt. AMK vil få utfordringer som de ikke kan løse da de sitter 500 km lenger øst og vil bli tvunget til å i mye større grad enn nå å bruke helikopter. Dette er unødvendig medisinsk sett utover selve transportproblemet - og ikke minst veldig mye dyrere, og det rammer beredskapen/øker faren for samtidighetskonflikter til helikopteret. Tror dere slike «trivielle hensyn» er tatt med i Risiko Og Sårbarhets (ROS) analysen. Neppe, skriver legeforeningsformannen.»

Kaos i luftambulansen

Det er altså ikke lenge før anbudsdokumentene er klare for båtambulansen, som er stasjonert i Øksfjord. Båten betjener Loppa, Hasvik og deler av vestre Altafjord. Anbudet gjelder drift fra 1.januar 2019.

Det faktum at virksomhetsoverdragelse ikke var med i anbudet om flyambulansen, har skapt kaos for ansatte i Lufttransport. Flyambulansen i Norge drives i dag av Lufttransport og dette selskapet tapte anbudsrunden med rundt 40 millioner kroner til det svenske selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance. Usikkerheten for piloter, flysykepleiere, tekniker og andre ansatte i Lufttransport, som ikke aner om de har jobb når svenskene kommer inn og tar over, har ført til betydelig «turbulens». Mange piloter har sagt opp og funnet seg annen jobb, noe som gjør det vanskelig for Lufttransport å få bemanningskabalen til å gå opp.

Dersom Finnmarkssykehuset ikke legger virksomhetsoverdragelse til grunn ved båtambulanseanbudet og en annen aktør enn dagens Loppa legeskyssbåter vinner anbudet, betyr det at ingen er forpliktet til å skaffe jobb til dem som i dag er ansatte i Loppa legeskyssbåter. Altaposten har forgjeves forsøkt å få en kommentar fra daglig leder Mats-Olav Martinsen i Loppa legeskyssbåter AS.

Anbudet ikke klart

Jørgen Nilsen som er klinikksjef for ambulansetjenesten i Finnmarkssykehuset sier arbeidet med anbudsdokumentene for båtambulansen er i sluttfasen.

– Det er Sykehusinnkjøp HF, et eget helseforetak, som har ansvaret for alle innkjøp og vi er i sluttfasen med anbudsdokumentene, sier Jørgen Nilsen.

På hjemmesiden til Sykehusinnkjøp HF står det at anbudet skal være ferdig 1. juli og at fremdriften i arbeidet går etter planen.

– Er det riktig som legeforeningens formann skriver, at signaler tyder på at det ikke blir krevd virksomhetsoverdragelse i båtambulansen?

– Det er Sykehusinnkjøp som har ansvaret for alt av innkjøp og vi har full tillit til at alle anbud skjer i henhold til lov om offentlige anskaffelser. Anbudet er ikke gått ut ennå, så jeg kan ikke si noe om det med virksomhetsoverdragelse, sier klinikksjef Nilsen.