– Utsiktspunktet er spennende og annerledes å bygge, fastslår Lars Erik Thomassen i Anlegg Nord.

Statens vegvesen er også fornøyd.

– Utsiktspunktet ligger utenfor gang og sykkelstien, men det vil også være mulig for kjørende å stoppe. Det blir en fin liten plass der man kan sitte og se utover Altaelva, forteller prosjektleder Tor Inge Hellander, som har ansvaret for Salkobekken-prosjektet i Statens vegvesen.

SALKOBEKKEN: En spennende konstruksjon bygges opp, så man får seg en liten pause eller ta Altaelva nærmere i øyesyn. Foto: Kita Eilertsen

Flott skifer

Vi er på den nye gang- og sykkelveien mellom Øvre Alta og Alta, der en artig sikksakk-plass i skifer er iferd med å ta form.

Det er ikke snakk om en tradisjonell rasteplass med toaletter, men en fredelig liten plass med utsikt og Altaelva. Her kommer et infobygg, levegger, benker og bord.

– Det blir også en infotavle med informasjon om Alta og Altaelva, forteller Hellander.

Infotavlen lages av Alta historielag, en designer og Alta kommune.

Utsiktspunktet eller rasteplassen får utsikt over Altaelva. Den blir ellers som en liten oase i skifer, grus, betong, belysning og beplantning. Plassen bygges i disse dager, og lages med skifer, granittkantstein, betong, grus, levegger og møbler.

Artig å bygge pent

For entreprenør Anlegg Nord, som bygger denne veistrekningen, byr de små pustepausene på både ny utfordring og artig variasjon.

SPENT: – Vi synes det er artig å bygge noe pent og annerledes, og er også spente på hvordan dette blir, sier Lars Erik Thomassen i Anlegg Nord (nummer to fra venstre). Foto: Arkiv Jarle Mjøen

– Utsiktspunktet er tegnet av en landskapsarkitekt hos Statens vegvesen, og har en veldig sprek figur. Det blir pent, med lys og informasjonsskilt. For oss er det spennende og hyggelig å også lage ting som ser annerledes og pent ut. Dette er litt utenom det vi holder på med til daglig, og vi er også spente på hvordan det blir, sier Lars Erik Thomassen i Anlegg Nord.

Anlegg Nord gjør grunnarbeidet og skiferarbeidet, mens Roald Johansen utfører betong- og trekonstruksjoner. Det elektriske arbeidet er det Elektro Nord som foretar seg.

Også oppe ved brua blir det mulighet for å ta seg en liten pause. Rett på øversida av brua kommer en liten levegg, benker og bord. Også her blir det utsikt mot elva.

– Her settes det også opp noen benker, og søppeldunker og sykkelstativ, forteller Thomassen.

UTKIKKSPUNKT: Slik vil rasteplassen med utsikt over Altaelva bli. Foto: Skisse: Statens vegvesen

Et utfordrende prosjekt

Byggingen av gang- og sykkelvei og ny bilvei mellom Salkobekken og Øvre Alta skal være ferdig i slutten av august. Det har vært et stort og krevende prosjekt til en totalkostnad på 67,2 millioner kroner. Vi har ikke lykkes i å finne verdien på de to rasteplassene, da de inngår i totalentreprisen.

Totalt er det 1,3 kilometer med vei som bygges, og deler av den gamle veien blir brukt til den nye gang- og sykkelveien.

– Det har vært kort byggetid og et utfordrende prosjekt. Foreløpig har alt gått bra. Vi har ikke hatt noen uhell heller, og det har vært et viktig moment for oss siden mange skoleelever går forbi her hver dag, sier Hellander.

Hele prosjektet skal være ferdig til utgangen av august i år og vil gi en etterlengtet veistrekning en trygg gang- og sykkelvei.

– Vi har hatt et mål om å få mest mulig ferdig til skolestart. Prosjektet er i rute, så det har gått greit. Om sommeren er det nesten enklere, for da er skolene stengt. Samtidig er det mer turisttrafikk. Vi anmoder trafikantene om å vise hensyn og kjøre forsiktig, sier Tor Inge Hellander.